تور هوایی خارج ایران به باکو معمولا از کشورهای اروپایی صورت می‌گیرد. باکو ترکیبی از فرهنگ و معماری شرق و غرب را در خود نهفته دارد. برج‌های سر به فلک کشیده، آثار طبیعی و باستانی شهر را به یکی از مکان‌های مورد علاقه اروپاییان تبدیل کرده است. نفوذ فرهنگ و هنر از ترکیه و ایران و نفوذ معماری مدرن از اوپا و شرق آسیا بر جذابیت‌های باکو افزوده است.

کشف تاراین یخ آذربایجان و لذت از فرهنگ آسیایی شرقی و غربی، دلیل مسافرت اروپاییان به باکو است.

تور هوایی خارج به باکو همه ساله تعداد زیادی از اروپاییان شیفته تاریخ و فرهنگ شرقی را به این کشور آذربایجان می‌کشاند. در واقع آمار سفرها و تعداد مسافرین خارجی که در ایام تعطیل به باکو سفر می‌کنند، گواه این ادعا است.

در این مقاله به تجربه سفر یکی از اهالی پاریس به باکو اشاره می‌کنیم که خواندن برای مسافرین نوروزی باکو خالی از فایده نیست.

تور هوایی خارج ایران به باکو

تور هوایی خارج ایران به باکو

رفتن به خارج از کشور به خودی خود یک ماجراجویی است. بنابراین، رفتن به آذربایجانی که برای فرانسوی‌ها کمتر شناخته شده است، با چالش‌های زیادی همراه است. من یک زن با اصالت ایرانی هستم که با مردی فرانسوی ازدواج کردم و بیشترین سال‌های عمر خود را در در فرانسه گذراندم. دلتنگی برای ایران و شهر محل تولدم تبریز، باعث شده بود تا تقریبا هر روز از فرهنگ و زیبایی‌های کشورهای آسیایی برای همسر و فرزندانم بگویم.

علاقه همسر و فرزندانم که تابه حال ایران و آذربایجان را از نزدیک ندیده بودند و تنها تصورشان از صحبت‌های من بود، باعث شد تا یک برنامه سفر هیجان‌انگیز بچینیم. به دلیل شرایط شغلی همسرم فرصت زیادی برای گشت و گذار در کشورهای آسیایی را نداشتیم و تنها یک هفته میتوانستیم در کشوری اقامت کنیم که نمادی از فرهنگ و تاریخ دو کشور ایران، ترکیه و رگه‌هایی از آسیای شرقی را در خود داشته باشد.

بهترین انتخاب برای ما سفر به باکو بود تا هم با فرهنگ آذری خودم تجدید دیدار کنم و هم همسر و فرزندانم از آثار و مکان‌های بینظیر باکو دیدن کنند. تصمیم خودم را با ثبت نام در یک تور هوایی خارج ایران به باکو عملی کردم و مدارک سفر را تهیه و برای رفتن به باکو آماده شدیم.

تور هوایی خارج ایران به باکو

تور هوایی خارج ایران به باکو؛ رسیدن به مقصد و تجربه اولین سفر به باکو

خاطرات خوش سفر تور هوایی باکو ما پس از پیاده شدن از هواپیما و رفتن به هتل از فرودگاه حیدر علیف شروع شد.

آذربایجان ترکیبی از فرهنگ‌ها

آذربایجان کشوری غنی با تاریخی جذاب و میراث فرهنگی خارق‌العاده است. از نظر تاریخی‌، این کشور هم بخشی از جمهوری‌های شوروی و هم ایران بوده است. آذربایجان مدرن کشوری مستقل، غربی و دارای فرهنگی متنوع است. ترکیبی از فرهنگ‌ها و معماری‌ها که نتیجه‌ای حیرت‌انگیز داشته است.

باکو شهری دلپذیر

باکو شهری تمیز، مدرن و دارای پارک‌هایی با امکانات مفرح است و به همین دلیل نیز به نظر من زندگی در آن بسیار دلپذیر است. مرکز شهر عمارتی باستانی در شهر قدیمی (ایچری شهر) وجود دارد که تصویری زنده از تاریخ دوران باستان آذربایجان کنونی را نشان می‌دهد. همچنین یک تفرجگاه بزرگ و زیبا در امتداد ساحل دریای خزر وجود دارد که اصلی‌ترین مکان تفریحی آخر هفته‌های مردم باکو و مسافران است.

تمیزی و زلال بودن آب دریای خزر در ساحل باکو بسیار حیرت‌انگیز است و این اصلا چیزی نیست که از سواحل دریای خزر در ایران به یاد داشتم. معمولا این پاکی و زلالی آب را فط در خلیج فارس دیده بودم. به هر حال، باکو از هر نظر دلپذیر است و نه تنها برای مسافرت که حتی برای زندگی نیز یک گزینه بسیار عالی است.

تور هوایی خارج ایران به باکو

آب و هوا

آب و هوای باکو از نوع قاره‌ای و تقریبا یکسان با جنوب شرقی فرانسه است. با این تفاوت که تغییر فصل کاملاً ریشه ای است. در زمستان اغلب برف می‌بارد و طبق گفتگوییکه با اهالی باکو داشتیم متوجه شدیم تابستان‌هایی بسیار گرم (۴۰-۴۵ درجه) دارد. در زمان اقامت ما در باکو، هوا برفی و سرد بود و این اولین تجربه من از یک زمستان پر برف پس از دوران کودکی‌ام در تبریز و یادآور خاطرات خوش بود.

زبان‌ها: آذربایجانی یا روسی

پیش از سفر به باکو مطمئن بودم که از نظر زبان و صحبت کردن با مردم محلی این شهر هیچ مشکلی نخواهم داشت. چراکه تسلط کافی به زبان مادری خود یعنی آذری داشتم و به راحتی میتوانستم با مردم گفتگو کنم. با این حال، تعداد کمی از مردم به زبان انگلیسی تسلط دارند و این برای افرادی که قصد سفر با تور هوایی خارج ایران به باکو را دارند قدری مشکل آفرین است.

البته مسئولان هتل‌ها و رستوران‌ها و راهنماهای مکان‌های تفریحی باکو کاملا مسلط به زبان انگلیسی هستند. تعداد کمی از مردم تسلط کافی به زبان انگلیسی دارند. آذربایجانی زبان رسمی است، اما روسی در باکو روان صحبت می‌شود.

هتل‌ های باکو

هتل‌ های باکو بسیار مجهز و مدرن و زیبا هستند به طوری که پس از ورود به هتل، چشم هر بیننده‌ای برای دقایقی محو معماری و جذابیت‌های بصری هتل می‌شود.

هتل‌های لوکس و مجلل باکو در سه درجه ۲، ۳ و ۵ ستاره تقسیم می‌شوند. انتخاب هتل را به کارگزار تخصصی تور هوایی خارج ایران به باکو سپرده بودیم و آن‌ها با توجه به بودجه و تعداد نفرات ما که چهار نفر یک هتل لوکس با امکانات فوق‌العاده رزرو کرده بودند.

تور هوایی خارج ایران به باکو

غذاهای باکو

همسر و فرزندان من عادت به خوردن غذاهای آسیایی ندارند. از طرفی نیز من بیصبرانه منتظر رسیدن وعده‌های غذایی برای انتخاب غذاهای سنتی آذربایجان مقل پلو زعفرانی و کباب و دلمه و سوپ‌های بینظیر آن بودم. بنابراین انتخاب رستورانی که هر دو غذاهای سنتی و اروپایی را ارائه دهد، قدری مشکل بود.

به توصیه راهنمای تور هوایی خارج ایران به باکو، رستوران موویدا را انتخاب کردیم. طعم اصیل غذاهای سنتی و اروپایی این رستوران وصف‌ناشدنی است.

سفر به باکو برای خانواده من بسیار لذت‌بخش و به یادماندنی‌ترین سفر خارجی ما در تمام طول زندگی بود. تجربه‌های بسیار زیادی در این سفر کسب کردیم و همسر و فرزندانم پس از دیدن آثار باستانی و فرهنگی باکو و کسب اطلاعات درباره تاریخ این سرزمین، علاقه بسیار زیادی به تاریخ کشورهای شرقی پیدا کردند.