تور باکو – مدت زمان سفر تا باکو به صورت زمینی و هوایی به عوامل مختلفی از جمله نوع انتخاب مسیر سفر و غیره دارد. باکو پایتخت کشور آذربایجان و یکی از شهرهای زیبا و پیشرفته این کشور است. این شهر مقصد گردشگری بسیاری از ایرانیان در سال‌های اخیر بوده است. از آنجایی که آذربایجان با ایران مرز مشترک دارد، هزینه سفر به این کشور نسبتا پایین است. راه‌های مختلفی برای سفر به آذربایجان اعم از زمینی و هوایی وجود دارد که می‌توان بر اساس میزان بودجه و زمان یکی از این راه‌ها را برگزید.

ما در این مقاله سعی می‌کنیم که علاوه بر معرفی دقیق هر یک از راه‌های زمینی و هوایی و هزینه آن‌ها، ملزومات سفر را نیز برای شما شرح دهیم.
اولین قدم برای خروج از ایران و سفر به هر کشوری دریافت پاسپورت آن کشور است. از طریق پلیس +١٠ ایران انجام این کار انجام و حدود دو هفته زمان می‌برد تا پاسپورت شما آماده شود.

ویزای آذربایجان در انواع مدل‌ها با شرایط و مدت اعتبار متفاوت ارائه می‌شود. متداول‌ترین و محبوب‌ترین ویزای این کشور، ویزای توریستی ٣٠ روزه با مجوز یک بار ورود است.

مدت زمان سفر تا باکو به صورت زمینی و هوایی چقدر است؟

سفر هوایی به باکو

پرواز‌های منظمی برای سفر هوایی به باکو توسط شرکت‌های ایرانی و شرکت هوایی آزال یا بوتا آذربایجان ارائه می‌شوند. مبدا اکثر این پروازها تهران و مقصد نیز فرودگاه بین المللی حیدر علی اف (heydar aliyev international airport) است. پروازهای ایران ایر در روزهای دوشنبه و پنج‌شنبه انجام می‌گیرد. مدارک لازم جهت اخذ ویزای توریستی آذربایجان شامل دو قطعه عکس ٣ در ۴، واچر هتل تایید شده و ٣۵ یورو پول نقد است.

راحت‌ترین روش برای سفر به این شهر زیبا هواپیما است. مدت زمان پرواز نیز حدود یک ساعت و نیم تا ٢ ساعت به طول می‌انجامد. البته بسته به شرکت هوایی که از آن خدمات سفر را دریافت می‌کنید متفاوت است.

بهترین زمان سفر به این کشور دوست داشتنی نیز اواخر تابستان است که دمای هوا کمتر شده و باران پاییزی نیز موجب محدود شدن سفر نمی شود. البته سفر در فصل بهار به این کشور و شرکت در جشن نوروزی مردم آذربایجان نیز خالی از لطف نخواهد بود. شایان ذکر است که همواره ارزان‌ترین بلیط هواپیما باکو آذربایجان لزوما مناسب‌ترین بلیط برای سفر شما نیست. زیرا قیمت بلیط تحت تاثیر عواملی مثل نوع کلاس پروازی، شرکت هوایی و غیره است. پس حتما تمامی شرایط پرواز و امکانات آن را در نظر بگیرید، تور باکو هوایی.

سفر زمینی به باکو

سفر زمینی به باکو به روش‌های مختلفی انجام می‌شود از جمله سفر با اتوبوس، سفر با قطار و سفر با ماشین شخصی. در ادامه راه‌های سفر زمینی به باکو را بیشتر برای شما شرح می‌دهیم.

مدت زمان سفر تا باکو به صورت زمینی و هوایی چقدر است؟

مدت زمان سفر تا باکو با اتوبوس

آسان‌ترین و مقرون به صرفه‌ترین روش سفر زمینی به باکو، سفر با اتوبوس است. در تمام هفته اتوبوس با مسیر مستقیم تهران – باکو از پایانه آزادی تهران حرکت می‌کند و هزینه آن هم در حدود ۹۰۰ هزار تومان است. البته بعضی از شرکت‌های اتوبوس‌رانی در بعضی روزهای هفته بلیط اتوبوس تهران – باکو را به قیمت ۵۰۰ تا ۷۰۰ هزار تومان نیز می‌فروشند که بستگی به فصل و تعداد مسافران دارد.

مسافت زمینی تهران تا باکو حدودا ٨٣٠ کیلومتر است و اتوبوس تقریبا ١٨ تا ٢۴ ساعت بسته به شلوغی جاده و میزان انتظار در مرز در راه است. مسیر اتوبوس نیز از تهران به رشت و از رشت به استارا (مرز ایران و آذربایجان) می‌رود و سپس از آستارا وارد آذربایجان می‌شود. البته مسیر زمینی از تهران تا آستارا ۸ ساعت و از آستارا تا باکو ۳ ساعت است.

مدت زمان سفر تا باکو با خودروی شخصی

طبیعتا سفر با خودروی شخصی به باکو مدت زمان کمتری از شما خواهد گرفت. بعد از تهیه مدارک لازم برای سفر به باکو با خودروی شخصی، باید یکی از مرزهای آستارا یا بیله سوار عبور کنید. این مرزها به صورت ٢۴ ساعته باز و آماده ارائه خدمات هستند. فاصله تهران تا آستارا حدود ۵٠٠ کیلومتر و از آستارا تا باکو نیز حدود ٢٨٠ کیلومتر است. همچنین فاصله تهران تا مرز بیله سوار حدود ٧۶٠ کیلومتر و از بیله سوار تا باکو ٢٠٠ کیلومتر است. پس حتما به زمان حرکت خود دقت فرمایید.

در صورت سفر زمینی می‌توان اتومبیل را در در پارکینگ مرز پارک کرد و به صورت پیاده از مرز گذشت. سپس در آن سوی مرز از امکانات موجود در خود کشور آذربایجان برای سفر به باکو استفاده کرد. قیمت کرایه‌ها برای هر نفر حدود ١٠ منات است و عوارض خروجی از کشور را از راه زمینی نیز باید در نظر گرفت.

مدت زمان سفر تا باکو به صورت زمینی و هوایی چقدر است؟

هزینه بنزین در آذربایجان:
هزینه بنزین (١ لیتر): حدود ٠.٩ منات (١٣،٠٠٠) تا ١.٢۵ منات آذربایجان (١٨،٠٠٠)

مدت زمان سفر تا باکو با قطار

سفر زمینی به باکو از طریق قطار نیز امکان‌پذیر است. اما باید این را بدانید که هیچ قطاری مستقیم از ایران به آذربایجان نمی‌رود. برای این سفر باید به مرز آستارا رفت و از آنجا سوار قطار مستقیم باکو شد. قیمت بلیط‌های آستارا به باکو متفاوت است اما به طور کلی بین ٧ تا ١٢ منات قیمت دارد. معمولا این قطا‌رها تاخیر دارند و انجام کا‌رهای اداری در آذربایجان نیز کمی وقت گیر است پس زمان خود را به درستی تنظیم کنید که از سفر خود جا نمانید.

برای تهیه بلیط سفر زمینی به باکو می‌توانید از طریق سایت باکوگشت اقدام کنید.

نکات مهم برای سفر زمینی به باکو

  • بر اساس قوانین سخت‌گیرانه کشور آذربایجان که به تازگی وضع شده است، تنها ماشین‌های تولید شده از سال ٢٠١٠ به بعد اجازه ورود به آذربایجان دارند.
  • شماره تماس ١٠٢ شماره پلیس کشور آذربایجان است، پس در صورت تهدید از این شماره تماس استفاده کنید.
  • برای گرفتن مجوز کاپوتاژ ماشین یا گرفتن مجوز خروج از کشور باید به گمرک استان یا مرکز استان خود مراجعه کنید.
  • در مجموع استفاده از ماشین شخصی برای سفر به باکو آذربایجان توصیه نمی‌شود زیرا پلیس راهنمایی و رانندگی این کشور بسیار سخت‌گیر است و برای ما ایرانی‌ها که بسیاری از قوانین کوچک رانندگی را در نظر نمی‌گیریم، دردسرساز خواهد بود.
  • خوب است بدانید عوارض خروج از کشور برای بار اول خروج ٢٢٠ هزار تومان، بار دوم ٣٣٠ هزار تومان و بار سوم الی آخر ۴۴٠ هزار تومان است.

سخن نهایی

در این مطلب شما را با مدت زمان سفر هوایی و زمینی به باکو آشنا کردیم. البته راه سفر به باکو تنها از این دو طریق نیست. آخرین روش برای رفتن به آذربایجان سفر با کشتی است. البته که هنوز اجرا نشده اما مسئولان در حال برنامه‌ریزی برای توسعه این ایده هستند. قطعا این ایده راهی پرطرفدار برای رفتن به باکو خواهد شد. این سفر دریایی از بندرانزلی شروع و به سمت شهر باکو انجام می‌شود. برای این سفر داشتن پاسپورت، دریافت ویزا و پرداخت عوارض خروج از کشور الزامی است.

برای سفر زمینی و هوایی به باکو می‌توانید با مراجعه با سایت باکوگشت و برقراری تماس با مشاوران آن، یک راه مناسب و مطمئن را انتخاب کنید.