تور باکو – با پایان زمستان و آمدن بهار و سال نو ۹۹ شاهد جشن عید نوروز و تعطیلات در کشور آذربایجان و همچنین باکو خواهیم بود. نوروز در جمهوری آذربایجان و باکو (آذربایجانی: Novruz Bayramı) یک تعطیلات سنتی است که سال نو و آمدن بهار را جشن می گیرند.

هنگامی که جمهوری آذربایجان بخشی از اتحاد جماهیر شوروی بود ، جشن گرفتن نوروز به طور کلی غیر رسمی و در بعضی مواقع حتی ممنوع بود. در حال حاضر در جمهوری آذربایجان ، نوروز به عنوان یک تعطیلات رسمی مورد برخورد قرار می گیرد. مطابق ماده ۱۰۵ قانون کار جمهوری آذربایجان مصوب ۲۰۰۶ ، کارگران پنج روز مرخصی برای نوروز دریافت می کنند.  پس از ایران ، آذربایجان میزبان طولانی ترین تعطیلی و تعداد روزهای عمومی مربوط به نوروز است و در کل (از جمله آخر هفته) ۵ روز جشن و تعطیلی برگزار می شود.

آداب و رسوم و جشن نوروز

معمولاً آماده سازی برای نوروز یک ماه قبل از بهارآغاز می شود. هر سه شنبه مردم روز یکی از چهار عنصر – آب ، آتش ، زمین و باد را جشن می گیرند. مردم خانه ها را تمیز می کنند ، درختکاری می کنند ، لباس های جدید می پوشند، تخم مرغ ها را رنگ می کنند ، و علاوه بر تنوع زیادی از غذاهای ملی ، شیرینی های ملی مانند شکربورا ، پخلوا ، شورگال را نیز می سازند. گندم با کشمشی (کشمش) و آجیل (گوگورا) سرخ می شود. به عنوان ادای احترام به عقاید زرتشتی قبل از اسلام ، هر سه شنبه در طی چهار هفته قبل از تعطیلات ، کودکان از روی آتش های کوچک می پرند و شمع ها روشن می شوند. در آستانه تعطیلات ، قبور خویشاوندان بازدید و تمیز می شوند.

در ایام نوروز ، نمایش ها و مراسم های مختلف سنتی مانند “Kos-kosa” (نمادی از آمدن بهار) ، “Khidir Ilyas” (نماد باروری و شکوفه) و ثروتمندی در مجامع موسیقی برگزار می شود. خوانندگان محلی آهنگ ها را می خوانند در حالی که کشتی گیران قدرت خود را آزمایش می کنند.

نوروز یک تعطیلات خانوادگی است. در غروب قبل از تعطیلات ، تمام خانواده دور میز هفت سین جمع شده تا سال نو را آغاز سازند. تعطیلات برای چند روز ادامه دارد و با رقص های عمومی ، مسابقات ورزشی ملی و سایر سرگرمی ها از جمله گروههای موسیقی خاتمه می یابد.

دکوراسیون میز جشن به عنوان khoncha معروف است. یک سینی بزرگ نقره یا مسی با سبزه – شاخه های سبز از دانه های گندم – در مرکز و شمع ها و تخم های رنگ شده قرار می گیرند و میز باید حداقل با هفت ظرف تنظیم شود.

تشریفات عید نوروز

در ایام تعطیلات نوروز ، آهنگهای مختلف مربوط به نوروز سروده می شود و فعالیت های مختلفی از قبیل پیاده در میادین عمومی صورت می گیرد. مراسم دیگر قرارگیری سبزه در حال رشد در یک بشقاب است که نمادی از باروری بهار است. یکی از بخش های قابل توجه جشنواره ، اجرای کمیک سنتی داستان کوشا و کسل است – شخصیت های دائمی در روایت تعطیلات. این افراد و نبردهای آنها نمایانگر تعارض بین زمستان و بهار است. در پایان این مراسم ، کچل برنده دوئل می شود و این نشان از پیروزی بهار در برابر زمستان است. تعطیلات نوروز حدود یک هفته در آذربایجان به طول می انجامد.

اعتقادات مربوط به نوروز

کل خانواده در خانه جمع می شوند و دور یک میز می نشینند (نماد این است که یک سال را با هم گذرانده اند)

در آخرین شب سال ، اعضای خانواده آب بر روی یکدیگر می ریزند (این بدان معنی است که آنها از همه مشکلات سال گذشته خلاص می شوند).

  • در این روز قرارگیری هفت ظرف که با حرف “s” به زبان آذربایجانی شروع می شود ، الزامی است.

در طول تعطیلات ، درها قفل نیستند و این نشانگر مهمان نوازی میزبان است.

در روز اول نوروز ، خانه ها باید در تمام شب روشن شوند. خاموش کردن چراغ مربوط به بدشانسی است.

هفت بار پریدن از روی آتش (اعتقاد بر این است که آتش سختی سال گذشته را خواهد سوزاند).

باید یک میز آینه و شمع های روشن وجود داشته باشد (آینه نماد خوشبختی است و نور شمع ارواح شیطانی را از خانه دور می کند).

طبق اعتقادات ، هوای روز اول نوروز نشانگر بهار ، روز دوم تابستان ، روز سوم پاییز و چهارمین روز زمستان است.

شما قادر هستید برای بهار سال نو شمسی و عید نوروز ۹۹ از خدمات باکوگشت برای دریافت ویزا آذربایجان، تور زمینی باکو، تورهای هوایی، رزرو هتل در باکو و اقامتگاه و رزرو هر گونه بلیط رویداد در باکو استفاده کنید.