تور باکو – یک برون مرزی کلاسیک دو هفته ای در باکو، معروف به جشنواره بین المللی موسیقی عزیر حاجی‌بیگف، اولین بار در سال ۲۰۰۹ برگزار شد و از ۱۸  تا ۳۰ سپتامبر برای یازدهمین بار برگزار می شود.

این هنرمندان مشهور موسیقی کلاسیک در این ماه به آذربایجان می آیند تا برخی از ژانرهای برجسته موسیقی را اجرا کنند و سالروز تولد آهنگساز مشهور آذربایجانی ، عزیر حاجی‌بیگف ، که آثار او زمینه ای برای نسل بعدی نوازندگان است را گرامی دارند. بلیط های این رویداد از قبل برای فروش قرار داده شده است.

برنامه امسال توسط بنیاد حیدر علی اف و وزارت فرهنگ برگزار شده است و انتظار می رود موسیقی ، آهنگساز و مجری از سراسر آذربایجان ، چین ، کانادا ، روسیه ، ترکیه ، ایتالیا ، ازبکستان ، اوکراین ، گرجستان و بلاروس گرد هم بیایند. قرار است بیش از ۴۰ رویداد در چندین شهر در سراسر کشور برگزار شود که اصلی ترین آن در پایتخت باکو برگزار می شود. در همین زمان ، شهرهای آژآبادی و گنجا نیز میزبان برخی از برنامه هایی هستند که در این جشنواره برگزار می شود.

عزیر حاجی‌بیگف
عزیر حاجی‌بیگف

عزیر حاجی‌بیگف که در ۱۸ سپتامبر ۱۸۸۵ به دنیا آمد ، به عنوان پایه و اساس موسیقی مدرن آذربایجان شناخته می شود. این آهنگساز نمادین آذربایجانی که پس از میکس کردن موسیقی کلاسیک با مغام ، که به عنوان آهنگ بی نظیری از ملودی هایی که بر موسیقی در سراسر خزر و میانه نیز تأثیر گذاشته است،  به ایجاد سنتزی از آنچه که باعث غرور ملی و هویت قومی شده است، شناخته می شود و حتی فراتر از مرزهای آذربایجان پیش رفته است.

حاجی‌بیگف همچنین با اختراع موسیقی کمدی آذربایجانی نیز شناخته شده است. مشهورترین اثر وی از این دست “ارشین مال آلن” است ، اثری درباره یک تاجر نساجی که در جستجوی همسر است. اجرای آن در ۱۲۰ تئاتر از جمله تئاترهایی در مسکو ، استانبول ، نیویورک ، پاریس و لندن به روی صحنه رفته است.

از سال ۱۹۹۵ ، روز تولد این آهنگساز مشهور آذربایجانی به عنوان روز موسیقی ملی در آذربایجان جشن گرفته می شود. جشنواره آینده در تاریخ ۱۸ سپتامبر با اجرای ارکستر سمفونیک ایالتی عزیر حاجی‌بیگف و ویولونیست مشهور روسی سرگئی داگادین به سرپرستی رائوف عبدالایف از جمهوری آذربایجان آغاز می شود و قطعاتی از اپرای حاجی‌بیگف با نام “Koroghlu” را اجرا می کند که در سال ۱۹۳۷ به نمایش درآمد. در این جشنواره همچنین “کنسرتوی ویولن” توسط آهنگساز فنلاندی ژان سیبلیوس و “سمفونی شماره ۶” از آهنگساز آذربایجانی عارف مالیکوف ارائه می شود.

 بزرگترین رویداد موسیقی کلاسیک در سراسر قفقاز جنوبی شاهد اجرای ارکستر سمفونیک ایالتی Çukurova از ترکیه ، ارکستر چینی فیلارمونیک جاده ابریشم ، و همچنین نوازندگان پیانو فیلیپ کوپاچفسکی (روسیه) و خاتیا بونیاشویلی (گرجستان) ، ویولچکا یوتچوا کانادایی و بسیاری از افراد دیگر خواهد بود.

اجراهای ملقب به “سفر به اروپای باستان” و همچنین “ناسیمی باله” فیکرت امیروف و اپرا “لیلی و مجنون” از عزیر حاجی‌بیگف بخشی از دستور کارهای این رویداد هستند. این در حالی است که آخرین روز این جشنواره، نوازندگان آذربایجان ، روسیه ، ازبکستان و گرجستان به روی صحنه می روند که با ارکستر سمفونیک ایالتی آذربایجان به سرپرستی مصطفی مهمنداروف از جمهوری آذربایجان اجرا خواهند کرد.