تور باکوباکو، پایتخت جمهوری آذربایجان با یک ربع قرون وسطایی که سنت های راه ابریشم و هسته ای مدرن و در حال تحول را حفظ می کند، حتی یک بازدید کننده معمولی را نیز تحت تاثیر قرار می دهد.

من هرگز این محله را ترک نخواهم کرد.

موسی در حالی که در حال انداختن یک جفت تاس بر روی  تخته نرد جلویش است این جمله را می گوید:

خیلی تغییر نکرده و من آن را دوست دارم.

بازنشسته ۷۵ ساله ، که در تمام زندگی خود در شهر قدیمی باکو زندگی می کند ، در یکی از کوچه ها پر از پیچ و خم های فراوان ، در یکی از محله های تاریخی ، روی یک فرش نشسته است. پاهایش دراز است ، کفشهایش را در آورده و به آرامی چای سیاه را با یک تکه لیمو می خورد.  پشت سر ما یک لادا پارک شده است. بالای سرمان ، یک زن با روسری ، لباس خود را در بالکن آویزان کرده است و در حال استراق سمع مکالمه ما است. برج مایدن، یک بنای تاریخی قرن دوازدهم ، با شکوهی در چند متری از آن قرار دارد و ما می توانیم صدای دلهره ای در نزدیکی Kichik Gala ، خیابانی را که با رستوران های سنتی و فروشگاه های فرش سنتی پوشیده شده است ، بشنویم.

تور باکو | ایچری شهر یا شهر قدیمی باکو
ایچری شهر یا شهر قدیمی باکو

 

 

این سمت شهری است که موسی و بسیاری دیگر از آن را می شناسند و دوست دارند. اما در خارج از این دیوارهای قرن دوازدهم ، اصلاح سریع باکو بسیار متفاوت است. بیش از ۷۰ سال ، تا سال ۱۹۹۱ ، باکو به خواست اتحاد جماهیر شوروی کمرش خم شد. در یک دهه گذشته ، در عین حال ، تعداد زیادی هتل جدید ، شگفتی های معماری و مجتمع های خرید مشاهده شده اند که همگی تولد دوباره آن هستند. در سال ۲۰۱۰ ، میدان چشمه ، محوطه سرسبز این شهر خود را نمایان می کرد و اکنون با بوتیک ها ، رستوران ها و نیمکت های سایه دار با افراد محلی دیده می شود.

باکو میزبان مسابقه آواز یوروویژن ۲۰۱۲ بود که در سالن ساخته شده با نام بلور باکو در بندر دریای خزر برگزار شد. از آن زمان رشد شهر باکو متوقف نشده است. خیلی زود ، امثال مسابقات فرمول یک و فوتبال یوفا ، پتانسیل باکو را به عنوان یک میزبان پولساز نمایان کردد. برای حضور در این شهر برای بازی های المپیک تابستانی پیشنهاداتی ارائه شده ، هر چند ناموفق بوده است. اما هیچ شکوهی زیباتر از برج های شعله وجود ندارد ، یک آسمان خراش که هر شب شهر را با ۱۰،۰۰۰ صفحه نمایش ال ای دی روشن می شود- گره ای به مانیکور ‘سرزمین آتش’ جمهوری آذربایجان و میراث آن به عنوان مصلوب زرتشت.

در چند سال گذشته نیز شاهد ظهور سکوهایی برای باکوویان جوان و هنرمند بودیم – یک پایگاه دریایی به فضای نمایشگاهی تبدیل شده است ، گالری هایی در شهر قدیمی افتتاح شده اند و صحنه جاز مدرسه قدیمی باکو به آرامی باز می گردد.  امروز ، حتی برای من ، معمایی است – ترکیبی گیج کننده از آذری ، روسی و ترکی در قفقاز. سنت، مد روز، آسیایی و اروپایی است. هر روز می توانید جاده های قدیمی ابریشم را کشف کنید ، تا شب ، در بلوار قدم بزنید و احساس کنید در یک کلانشهر هیجان انگیز هستید.

در باکو ببینید و انجام دهید

شهر قدیمی: محلی که با نام İçəri əhər شناخته می شود ، شهر قدیمی محله قشر قرون وسطایی به خوبی در باکو حفظ شده است.  از زمان پارینه سنگی محل سکونت انساk های اولیه بوده است بعد ها میزبان فرهنگ ها و تمدن های مختلفی در قلب خود بوده است به عنوان مثال میشود به تمدن های ساسانیان ، زرتشتی ، شیروانی ، ایرانی ، عثمانی ، روسی و عربی اشاره کرد.

بلوار: بلوار محبوب باکو یا nizkənarı Bulvar ، بیش از یک قرن است که یک پاتوق محلی بوده و اینجاست که ساکنان شهر را می توانید ببینید و از میدان پرچم ملی تا میدان آزادی امتداد یافته است.  از یک مرکز خرید چند طبقه تا یک چرخ و فلک با نام فریس در مسیر شما قرار دارد.

موزه فرش آذربایجان: این کشور با فرش ها رابطه عاشقی پایداری دارد. این موزه ساحلی سه طبقه ، اثر معمار اتریشی Franz Janz است و کاملاً شما را متحیر خواهد کرد و با دیدن یک تابلو فرش غول پیکر غافل گیر خواهید شد.

هنر معاصر: در داخل یک ساختمان دریایی تبدیل شده مربوط به دهه ۱۹۶۰ ، کمپانی فضای هنری معاصر YARAT یک شرکت غیر انتفاعی بوده که در سال ۲۰۱۱ توسط هنرمند آیدا محمودوف تأسیس شده است.

خیابان نظامی: این خیابان برای پیاده روی جذاب بوده و چیزهایی که می توانید ببینید، بوتیک ، رستوران و مغازه سوغاتی است که در معماری با سبک باروک و هنر نو واقع شده است. تئاتر بزرگ بادی و آکادمی دانشگاه دولتی آذربایجان مرتباً اجراهایی مانند لیلی و مجنون را اجرا می کند ، داستانی دلخراش از دو عاشق به نگارش نظامی گنجوی ، شاعر قرن دوازدهم.

سرزمین آتش: Atəşgah (معبد آتش) را فراموش نکنید ، یک مکان عبادت زرتشتی ، هندو و سیک. Yanar Dağ نیز یک گوهر شعله ور است: منظره ای چنان جذاب که مارکو پولو هنگام بازدید در قرن سیزدهم در مورد آن نوشت.

پارک ملی گوبوستان: نردبان رقص ، یک زن حامله بدون سر و یک بز از جمله طرح های پتروگلیفیک ماقبل تاریخ در گوبوستان است که ساعتی با مرکز شهر باکو فاصله دارد.

Sehrli Təndir: این رستوران در شهر قدیمی یکی از معدود مکان هایی در باکو است که افراد محلی برای صرف ناهار در آن صف می کشد.

Passage 1901: این بازار تبدیل شده به گوشت های آب دهان جاری کن، کباب ها و سالادها!  تزئینات یادآور خانه ای از دوران اتحاد جماهیر شوروی است که دارای کتاب ، یادگار و اثاثیه ای از زمان کمونیسم است که در اطراف حیاط یافت می شود.

Muğam Klub: این رستوران روباز با منوی غذاهای آذری مانند کباب کباب ، səbzi plov (بره و برنج با تره فرنگی و گیاهان دارویی) و قطب (خمیر نازک با پنیر و اسفناج) را ارائه می دهد.

چاپ کوچک

هزاران کتاب کوچک – از جمله کتابی که نانووسکوپی ۰.۷۵ میلی متر با ۰.۷۵ میلی متر باشد – در موزه کتابهای مینیاتور باکو در معرض نمایش هستند. مشخصات و یا یک ذره بین را با خود بیاورید.

چایخانه های باکو
چایخانه های باکو

مثل یک محلی ساکن باکو

زمان چای: چایزانالار (خانه های چای) را در سرتاسر پایتخت پیدا خواهید کرد ، و نوشیدنی غالباً با یک طرف میوه ، یک میوه نگهدارنده شیرین سرو می شود.

زندگی در یک ساحل: یک رانندگی ۴۵ دقیقه ای در شمال شرقی مرکز شهر، Bilgəh محبوب ترین ساحل باکو است که دسترسی به آن رایگان است و چتر و صندلی هایی برای اجاره دارد.

خرید در باکو

بازارها: با صدای بلند ، رنگارنگ و پر رونق با صاحبان غرفه های پر سر و صدا و خریداران ، بازارها بخشی جدایی ناپذیر از زندگی روزمره در باکو هستند. Yaşil Bazar (بازار سبز) بزرگترین بازار شهر است که میوه ، ادویه جات ترشی جات و ترشی فروشی دارد. Keşlə و Təzə نیز در بین افراد محلی محبوب است. مراقب باشید ، در بازارها زیاد انگلیسی صحبت نمی شود ، اما حرکات دست کافی خواهد بود.

عتیقه فروشی ها:  باید به شهر قدیمی بروید تا سنگهای معتبر آذری مانند قالی از کوبا (منطقه معروف به هنر باستانی قالی بافی خود) یا سماورهای سنتی و وسایل مس را پیدا کنید.

خواب و هتل

هتل فور سیزنس: هتل ۵ ستاره تاپ فور سیزنس، بهترین و لوکس ترین هتل باکو. این هتل بیشترین نمره کیفیت خدمات و رضایت مشتریان را در باکو کسب کرده است و ۹۹ درصد از سمت مسافران توصیه شده است. موقعیت بسیار عالی رو به روی دریا و دقیقا کنار شهر قدیمی باکو از ویژگی های این هتل بی نظیر است.

هتل گرین سیتی: یک هتل بی نظیر با معماری داخلی چشم نواز میتواند انتخاب هر مسافری برای اقامتی رویایی باشد، این هتل در نزدیکی محله های قدیمی شهر باکو است و به شهر قدیمی یا همان ایچزی شهر نیز بسیار نزدیک است ، موقعیت مکانی هتل هم باعث میشود تا به راحتی به مکان ها دیدنی دسترسی داشته باشید و بتوانید به راحتی از حمل و نقل عمومی استفاده کنید.

هتل بلوار: یکی از بهترین هتل های باکو که امکانات داخلی آن ویژگی های زیادی برای اقامت، برگزاری همایش ها و کنسرت ها و … دارد ، هتل بلوار با نزدیک بودن به بلوار ساحل ملی و ساحل دریای خرز یکی از انتخاب های اول هر توریست و مسافری است، در این هتل کافی شاپ و رستوران های مدرن فضای مناسبی برای وقت گذراندن دارد.

ملزومات

شرکت هواپیمایی جمهوری آذربایجان تنها پروازهای مستقیم از هیترو به فرودگاه بین المللی حیدر علی اف دارد که هفته ای سه بار انجام می شود. خطوط هوایی ارائه دهنده پروازهای با توقف شامل هواپیمایی ترکیه و امارات می باشد.

باکو از سیستم اتوبوس ، مترو و تاکسی کافی برخوردار است ، اما این شهر با پیاده روی به بهترین وجه مورد کاوش قرار می گیرد.

چه زمانی به آذربایجان سفر کنیم؟

درجه حرارت در تابستان می تواند به بیش از ۴۰ درجه سانتیگراد برسد (گرچه نسیم دریای خزر حس می شود). بهترین ماهها برای بازدید از آوریل-ژوئن و سپتامبر-اکتبر است که احتمال باران کم و دمای هوا سردتر است. در ماه مارس جشن هایی در سراسر شهر برگزار می شود تا عید نوروز – آمدن بهار – باشد.