تور باکو – کشور آذربایجان به عنوان دروازه طلایی بین چین اسرارامیز و دور و کشورهای ثروتمند اروپایی که نیاز به تجمل داشتند عمل می کردند. تصادفی نیست که چنین چیزی به عنوان “رهبر اصلی” در مسیر راه ابریشم باستانی مورد توجه قرار گرفت. راه اصلی حمل و نقل در آن سالهای اولیه به در دسترس بودن غذا و آب در نقاط توقف برای کاروان ها بستگی داشت که باکو نقش مهمی را ایفا می کرد.

راهبران کاروان معمولاً از طریق کشورهایی عبور می کرد که در آن مسافران و بازرگانان سطح بالایی از تمدن و فرهنگ ، فقدان جنگ و نزاع های مدنی ، تمایل مردم محلی به تماس های تجاری را پیدا می کردند. در کنار هم ، این از خصوصیات ذاتی جمهوری آذربایجان است. و صنعتگران با استعداد سختکوش آن می توانند کالاهای مفیدی را به تجار خارجی ارائه دهند. جواهرات زیبا ، سازهای برنجی و نوارهای موسیقی ، سلاحهای گرانبها ، فرشهای بسیار زیبا ، بسیار ارزشمند و البته انواع محلی پارچه های ابریشمی. منابع طبیعی؟ بازرگانان  نفت ، سنگ های گرانبها  ، نمک ، جیوه ، زاج ، پشم ، کتان ، پنبه ، رنگدانه های معدنی ، داروهای دارویی و موارد دیگر به به اروپا صادر می کردند. وسایل مس مانند ظروف ، سینی ، شمعدان ، وسایل نجومی این کشور در سراسر جهان مشهور بودند.

جغرافیای آذربایجان

جمهوری آذربایجان در قسمت جنوب شرقی منطقه ماوراءالنهر، آسیای غربی واقع شده است. با شمال مرز – با روسیه ، در شمال غربی – با گرجستان در جنوب – با ایران ، در غرب – با ارمنستان ، در دورترین نقطه جنوب غربی – با ترکیه. در شرق آن توسط دریای خزر به آب وصل شده است. مساحت آن ۸۶ ۶۰۰ کیلومتر مربع است. علاوه بر سرزمین اصلی ، از جزایر کوچک زیادی از دریای خزر (مجمع الجزایر باکو و آبسرون) نیز تشکیل شده است.

در آذربایجان انواع زمین را می توانید مشاهده کنید: کوه ها و دشت ها و دره ها. تقریباً نیمی از قلمرو آذربایجان در شمال توسط کوهستان اشغال شده است – رشته کوه بزرگ قفقاز تا جنوب غربی – ستون فقرات قفقاز کوچک. بلندترین نقطه در کشور کوه بزاردوزو یا دامنه تقسیم (۴۴۶۶ متر) است. در بخش مرکزی کشور دشت کورا آراز ، در جنوب شرقی – دشت لنکران قرار دارد.

طبیعت و گونه های جانوری آذربایجان

طبیعت کشور بسیار غنی است. حتی جنگلهای منحصر به فرد در قلمرو آن حفظ شده است – بنای تاریخی بنام دوره سینوزوئیک. آنها در هیچ جای دنیا یافت نمی شوند. جای تعجب نیست که دولت بسیاری از مناطق حفاظت شده خود را ایجاد و حفظ می کند. جاهایی چون جیزلاگاچ ، زاگاتالا و شیروان از اهمیت بین المللی برخوردار است.

گونه های جانوری آذربایجان بسیار متنوع است و حدود ۱۲ هزار گونه دارد که برای مشاهده آن باید کمی از پایتخت در باکو دور شوید یا به باغ وحش های باکو مراجعه کنید. جنگل ها با خرس ، گرگ ، گوزن، گراز وحشی حضور دارند. در مناطق خشک و دشت ها تعدادی مارمولک ، مارهای سمی و سایر خزندگان و همچنین خرگوش ها ، گرگ ها و روباه ها وجود دارد. در دره های کورا و آراز می توانید گراز وحشی ، گوزن های وحشی، شغال ها را ببینید. در خلیجهای کم عمق دریای خزر ، جهان پرندگان بسیار زیاد است – قرقاول. بسیاری از پرندگان در زمستان پرواز می کنند – اردک ها ، غازها ، قوها، فلامینگوها و غیره.

اقلیم آذربایجان

در کشور نه نوع اقلیمی وجود دارد که از نیمه گرمسیری خشک و مرطوب تا کوهستان تندرا (کوهستانی) وجود دارد. متوسط ​​دما سالانه از +۱۵ درجه سانتی گراد در دشت ها تا ۰ درجه سانتی گراد در کوهستان است. درجه حرارت متوسط ​​ماه جولای – از +۲۶ درجه سانتیگراد در دشت ها (حداکثر + ۳۲-۳۵ درجه سانتیگراد ، اما گاهی اوقات تا +۴۰ درجه سانتیگراد می رسد) تا +۵ درجه سانتیگراد در ارتفاعات ، و متوسط ​​ژانویه بر این اساس از +۳ درجه سانتیگراد است. C تا -۱۰ درجه سانتی گراد.

تمام رودخانه های آذربایجان به دریای خزر می ریزند. در جمهوری آذربایجان حدود ۱۲۵۰ رودخانه کوچک وجود دارد. بیشتر رودخانه ها متعلق به حوضه رودخانه کورا – بزرگترین رودخانه قفقاز (طول ۱۵۱۵ کیلومتر ، مساحت – ۱۸۸،۰۰۰ کیلومتر مربع) است. برخی از آنها مستقیماً به سمت کورا ، بعضی دیگر به شاخه اصلی آن آراز – دومین رودخانه بزرگ آذربایجان (طول ۱.۰۷۲ کیلومتر) ، و برخی دیگر مستقیماً به دریای خزر منتهی می شوند. نیروگاه مینگاچوویر و مخزن مینگچوویر (۶۰۵ کیلومتر مربع) در رودخانه کورا ساخته شده اند.

در این کشور ۲۵۰ دریاچه وجود دارد که اکثر آنها کوچک است. بزرگترین مورد حاجیگابول (مساحت ۱۵.۵ کیلومتر مربع) است.