تور باکو – میراث غنی تاریخی، فرهنگی و طبیعی کشورآذربایجان بازدید کننده هایی از سراسر جهان را به خود جلب می کند. طبیعت دست نخورده ، چشمه های معدنی ،  معماری باستانی منحصر به فرد ، فرهنگ منحصر به فرد ، غذاهای فوق العاده و … بیشتر در شکل گیری آذربایجان از انواع مقصد گردشگری نسبت به تجارت ، ورزش ، پزشکی و …. نقش داشته است.

جمهوری آذربایجان در قلمرو ۹ از ۱۱ منطقه آب و هوایی جهان است. آب و هوا کشور امکان برگزاری تعطیلات تابستانی و زمستانی را فراهم می کند. تورهای اکولوژیکی در جمهوری آذربایجان بسیار رایج است که شامل بازدید از مکانها  و طبیعت گردی ، پیاده روی و مسیرهای کوهنوردی است. سواحل شنی نیمه شب فرصت غواصی را فراهم می کند و فصل شنا در ماه مه در جمهوری آذربایجان آغاز می شود.

بخش گردشگری در آذربایجان روز به روز در حال توسعه است و به یکی از مهمترین بخش های اقتصاد تبدیل شده است.

“برنامه دولت برای توسعه گردشگری در جمهوری آذربایجان برای ۲۰۰۲-۲۰۰۵” تصویب شده توسط حکم رئیس جمهور حیدر علی اف ، و همچنین “برنامه دولت برای توسعه اقتصادی و اقتصادی مناطق” از اهمیت ویژه ای برای صنعت گردشگری برخوردار بود و اجرای آنها شرایط مساعدی را برای ایجاد زیرساختهای غنی ایجاد کرده و پایه و اساس ادغام کشورمان در بازار بین المللی گردشگری را فراهم می کند. به دست آوردن در آن سالها تجربه اجتماعی و اقتصادی فرصت های جدیدی را برای توسعه همه جانبه گردشگری ایجاد کرده است. فهرست میراث جهانی یونسکو شامل شهر داخلی باکو “شهر قدیمی” با کاخ شیروانشاه ، برج مایدن و موزه پتروگلیف های “گوبوستن” است. به نوبه خود کنجکاوی های منحصر به فرد تاریخی و باستان شناسی برای گردشگران خواهد داشت.

تور باکو | ایچری شهر یا شهر قدیمی باکو
ایچری شهر یا شهر قدیمی باکو

با اعلام رئیس جمهور جمهوری آذربایجان الهام علی اف سال ۲۰۱۱ به عنوان سال جهانگردی ، تهیه و برگزاری مسابقه معتبر بین المللی “یوروویژن-۲۰۱۲” در پایتخت جمهوری آذربایجان فرصت های جدیدی را برای افزایش گردش گردشگران از سراسر جهان ایجاد کرده است. و انگیزه ای قدرتمند برای توسعه گردشگری داخلی ایجاد شده است. به طور خاص ، در سال گردشگری هتل های جدید زیادی در مناطق توریستی افتتاح شده اند ، جاده هایی در جهت رزرواسیون های تاریخی و فرهنگی و اماکن با اهداف ویژه بهبود یافته و تعمیر شده ، علائم راهنمایی و رانندگی توریستی ایجاد شده است ، ساخت و ساز مجموعه گردشگری “شهداگ” رونمایی شده است ، کارهای توسعه زیرساخت های گردشگری در مکانهای فرهنگی و تاریخی از قبیل شبران و لاهیج انجام شده است. برنامه گومپ که شامل اطلاعات مربوط به مناطق توریستی ، بناهای تاریخی و سایر نقاط دیدنی کشور است نیز اجرا شده است.

در نتیجه اقدامات دولت در کشور ، زیرساخت های هتلداری و خدماتی مدرن ایجاد شده است ، آموزش پرسنل برای صنعت گردشگری فراهم شده است و شبکه گسترده ای از آژانس های مسافرتی (بیش از ۲۰۰ آژانس مسافرتی) تأمین شده است ، اطلاعات و ساختارهای تبلیغاتی با موفقیت کار می کنند ، بسیاری از مسیرهای گردشگری که از مناطق دیدنی و بارورترین شهر عبور می کنند در جمهوری آذربایجان ایجاد و آزمایش شده اند.

آذربایجان به سرعت در حال یادگیری و تجربه کردن است. این کشور سالانه نمایشگاه بین المللی “سفر و جهانگردی” ای اف تی اف افبرگزار می کند. آذربایجان نیز به نوبه خود در ۲۰ معتبرترین انجمن بین المللی گردشگری در لندن (WTM) ، برلین (ITB) ، مسکو (MITT) ، استانبول (MTE) و غیره شرکت می کند.

هر سال گردش گردشگران رو به افزایش است (طبق اطلاعات رسمی در سال ۲۰۱۱ از جمهوری آذربایجان رکوردی که ثبت شده بیش از ۲.۲ میلیون نفر بوده است) ، بنابراین در پایتخت و سایر مناطق توریستی تعداد هتل ها با بالاترین سطح در حال افزایش است. خدمات امروزه تعداد آنها بیش از ۵۰۰ نفر است. از محبوب ترین هتل های باکو، هتل های زنجیره ای با نام تجاری مانند هتل فورسیزن باکو ، هایات رجنس ، هتل جی دبلیو ماریوت باکو ، هتل ساحل جمیرا بیلگا ، هتل گرند اروپا ، هیلتون باکو  و غیر.

هتل ها ، تفریحات ، سرگرمی ها و مراکز ورزشی نیز در مناطق آذربایجان فعالیت می کنند – زنجیره ای از هتل ها و پارک تفریحی قفقاز گابالند در گابالا ، مجموعه حماسه های توریستی زمستانی و تابستانی “شهداگ” در منطقه گسار ، بیش از ۱۵ مجموعه ورزشی المپیک زیرساختی برای پذیرش گردشگران در سراسر کشور هستند.

همه اینها نشان می دهد که گردشگری در جمهوری آذربایجان یکی از اولویت های سیاست دولت است و وعده بزرگی برای توسعه اقتصادی دارد.