تور باکو – غذاهای ملی و محلی آذربایجان فوق العاده خوشمزه و متنوع است. غذاهای محلی این کشور به داشتن مقدار زیادی سبزیجات ، گیاهان و ادویه های مختلف مشهور است.

با داشتن طعم های منحصر به فرد خود ، پیلاف به حق یکی از معروف ترین غذاهای آذربایجان شناخته می شود. پیلاف همچنین یک غذای سنتی برای امتحان کردن در سال نو یا همان نوروز در آذربایجان و باکو است. پیلاف آذربایجانی (برنج) طعم فوق العاده ای را برای شما به ارمغان می آورد. بنابراین اگر عاشق غذا هستید اما هنوز این برنج خوشمزه را نچشیدید ، وقت آن است که به یک سفر غذایی به سرزمین آتش بروید.

پیلاف معمولاً در ظرف یا بشقاب مخصوص خود سرو می شود و سس ها یا خورش ها را در کاسه های جداگانه سرو می کنند. Qazmaq یا ته دیگ ، پوسته ای که در انتهای ماهیتابه وقتی برنج بخارپز می شود ، بسیار خوشمزه است و به صورت تکه هایی با برنج یا در یک صفحه جداگانه سرو می شود و آن را به طور سنتی در مراسم های بزرگ ، مانند جشن ها و عروسی ها می توانیم ببینیم.

غذاهای ملی آذربایجان بیش از ۴۰ دستور مختلف غذا به همراه پیلاف یا همان برنج را ارائه می دهند. محبوب ترین در میان آنها شاخ ، پارچا دوسم ، شیرین و فیسینجان است. شاخ پیلاف (تاج پیلاف) غذای اصیل آذربایجانی است. نام این ظرف از شکل آن گرفته شده است که شبیه تاج حاکم شرقی و قرون وسطایی است. این غذای سنتی به عنوان غذای اصلی در مراسم عروسی و جشن ها در جمهوری آذربایجان ارائه می شود.

پیلاف پارچا دوسم با تمام مواد در یک قابلمه پخته می شود ، اما در زمان سرو و تزئین برای دقیق چینش می شود. دستور العمل این پیلاف دارای گوشت و میوه های خشک شده مانند خرما ، آلو سیاه خشک ، زردآلو ، شاه بلوط و کشمش است. دستور العمل شیرین پیلاف مانند نمونه قبلی است ، اما گوشت آن را شامل نمی شود.

 در زمان زمستان ، آلوهای سیاه خشک طعم ترش گرم می دهد ، در حالی که زردآلو در روزهای گرم تابستان اضافه می شود. فیسینجان حاوی مرغ ، گردو ، پیاز و ادویه های مختلفی است ، گاهی اوقات شامل گوشت کباب یا مرغ نیز می شود.

البته قابل ذکر کرد که  تمام این غذاها در فرهنگ ایرانی و کشور ایران با طعم بسیار عالی پخته و سرو می شود و این غذاها را با نام فسنجان، خورشت آلو قیسی و … می شناسیم.