تور باکو – ضرب المثل معروف می گوید: “پرهای خوب پرندگان خوبی را می سازند.” در حقیقت لباس ملی یکی از ویژگیهای اصلی هر ملتی است که از نزدیک با تاریخ و سنن آن پیوند دارد.

لباس های سنتی به مورخان کمک می کند تا جوهره روح و ذهنیت هر ملتی را درک کنند. در جمهوری آذربایجان نیز مانند سایر نقاط جهان ، تاریخ و جغرافیا شکل و رنگ لباس را تعیین می کردند. دوازده مرحله شکل گیری لباسهای ملی آذربایجان قابل شناسایی است و هر مرحله شاهد پیشرفت های بیشتر بود که مربوط به تغییر سلیقه ها و شرایط زندگی است. لباسها ویژگی های اولیه خود را در دوره سلسله آذربایجان به دست آوردند که از قرن شانزدهم تا هجدهم حاکم بودند ، اما هنگامی که جمهوری آذربایجان توسط خانی های مختلف اداره می شد ، طراحی های خاص مشخص می شد.

این لباس های سنتی ، آنقدر رنگارنگ و متنوع ، واقعاً نمایانگر مناطق مختلف آذربایجان تاریخی است. پر از طرح های جذاب ، رنگ ها و تزئینات ، آنها واقعاً حس هنری و ذوق زیبایی شناسی ملت را منعکس کردند. جزئیات و رنگ در کلیه لباسها ، خواه برای افراد ثروتمند و اشرافی یا برای افراد ساده کشور ، پس از بررسی دقیق انتخاب می شدند.

لباس زنانه

لباس سنتی زنانه آذربایجان شامل لباس های زیر و بیرونی و لباس هایی برای بدن فوقانی و تحتانی است. “حجاب” و فرم لباس کرکره ای شکل برای “قسمت های مهم” لباس هایی بودند که زنان هنگام بیرون آمدن آن را پوشیدند. لباس بیرونی از پارچه هایی با رنگ روشن دوخته شده بود ، و لوکس بودن آن به وضعیت اجتماعی خانواده بستگی داشت و ممکن است شامل انواع جواهرات مختلف ، مانند مهره های طلایی و نقره ای و دکمه ای باشد. خانمها همچنین کت کوتاه به نام آرکالیگ را با آستین های بلند ، پشتی و قفسه سینه به تن داشتند و یکی از رایج ترین انواع پوشاک در تمام مناطق کشور به حساب می آید و خیلی از اوقات خانمها از طلا ، کمربند نقره ای طلاکاری شده یا کمربند چرمی با سکه های نقره ای دوخته شده بالای این ژاکت می پوشیدند. سبک لباس بیانگر وضعیت زناشویی و سن صاحب آن بود. لباس دختر جوان به طرز محسوسی با زنان متاهل تفاوت دارد. خانمهای جوان لباسهای رنگارنگ و روشن تری می پوشیدند.

سبک لباس زنان نیز با توجه به مناطق متفاوت است. به عنوان مثال پیراهن زنان Gazakh از دو طرف آن بلند بود ، زنان قره باغ لباس با آستین های بلند پوشیدند. در نخجوان زنان شلوار گشادی را با دامن های تا زانو ترجیح می دادند و همچنین در چندین منطقه دامن های بلند مد بود. یکی از رایج ترین لباسهای زنانه کلاگایی بود – روسری ابریشمی ، آنها را از گرمای آفتاب و باد سرد محافظت می کرد ، زیرا ابریشم در تابستان خنک و در زمستان گرم است. کالاژی های رنگی رنگی در بین دختران جوان بسیار محبوب بود.

لباس مردانه

برخلاف لباس زنانه ، لباسهای ملی مردان تقریباً در تمام مناطق آذربایجان مشابه بود. لباس مردانه همیشه نمایانگر تعلق طبقاتی از صاحب آن بود. پارچه های برجسته استفاده شده در لباس سنتی مردان در آذربایجان ابریشم ، ترمه و ساتن بود. پاپاچ محبوب ترین برای مردان بود که معمولاً با خلال بره دوخته می شد و نمادی از عزت و منزلت بود.

مردان هرگز پاپاچ یا کلاه خود را برنمی‌داشتند و به طور کلی ، بیرون رفتن بدون کلاه شرم آور بود. به همین دلیل است که اگر کسی می خواست به کسی توهین کند ، سعی می کرد کلاه خود را از سرش بکشد. محبوب ترین روسری که توسط زنان و مردان پوشیده شده است – arahchin ساخته شده از پارچه ابریشمی و تزئین شده با گلدوزی های طلا – که امروزه به لطف بسیاری از مغازه های سوغات در سراسر کشور شناخته شده است.

انتقال به مدرنیته

البته ، اکنون شما با افرادی که لباس ملی پوشیده اند ، روبرو نخواهید شد، آذربایجانی ها تا قرن ۲۰ و بعد از آن فقط در برخی مناطق روستایی آنها را می پوشیدند. با این حال ، امروز آنها در رقص های مردمی و مناسبت های جشن آذربایجان با ریتم کاملی نمایش داده می شوند.

علی رغم اینکه در دوران مدرن ، آذربایجانی ها لباس های سنتی را در زندگی روزانه خود نمی پوشند اما امروز هم طراحان شرقی و اروپایی غالباً از دامن های بلند و شلوارهای گشاد استفاده می کنند که مختص لباس ملی آذربایجان است. نکته قابل توجه ، حتی طراح بسیار مشهور ایتالیایی ، Renato Balestra ، یک مجموعه منحصر به فرد را به طور خاص برای فروشگاههای آذربایجانی ایجاد کرده است. نقوش ملی بیشتر در مجموعه طراحان ملی ظاهر می شوند. جمهوری آذربایجان به ابتدای کار خود بازگشت و فرهنگ غنی مردم آذربایجان را به جهانیان معرفی کرد.