تور باکو – خیابان نظامی باکو یا تارگویی یکی از مشهورترین خیابان‌های باکو است. هر ساله یکی از محبوب‌ترین مقصد‌های گردشگری توریست‌های خارجی مخصوصا ایرانی‌ها همین خیابان است. ایرانیان در تور باکو برای گشت و گذار، خرید و تماشای دیدنی های باکو به این خیابان می‌آیند. خیابان نظامی باکو به عنوان یکی از گران‌ترین خیابان‌های جهان نیز شناخته شده است.

خیابان نظامی باکو یا خیابان تارگویی را بیشتر بشناسید

تاریخچه خیابان نظامی

خیابان نظامی، واقع در قلب باکو، مقصدی محبوب برای مردم محلی و گردشگران است. نام این خیابان به نام نظامی گنجوی شاعر معروف آذربایجانی است که در قرن دوازدهم می زیسته است. نظامی یکی از بزرگ‌ترین شاعران زبان فارسی به‌شمار می‌رود و به‌خاطر آثارش در ادبیات فارسی شهرت زیادی دارد.

قدمت این خیابان به قرن نوزدهم بازمی‌گردد، زمانی که به خیابان تارگوویی معروف بود که در روسی به معنای تجارت است. این یک مرکز تجاری شلوغ بود که تجار و بازرگانان از سراسر منطقه برای فروش کالاهای خود می آمدند. در اوایل قرن بیستم، نام این خیابان به افتخار نظامی گنجوی تغییر یافت.

خیابان نظامی در طول سالیان متمادی دستخوش بازسازی و نوسازی شده است، اما همچنان توانسته جذابیت قدیمی خود را حفظ کند. امروزه این خیابان یک خیابان عابر پیاده با طیف وسیعی از مغازه ها، کافه ها و رستوران ها است. این یک مکان محبوب برای مردم محلی است تا با دوستان خود ملاقات کنند، از یک وعده غذایی یا قهوه لذت ببرند، و خرید انجام دهند.

در سال های اخیر، این خیابان به مقصدی محبوب برای گردشگرانی که با تور باکو سفر می کنند نیز تبدیل شده است. اهمیت تاریخی آن، همراه با امکانات مدرن آن، آن را به مکانی جذاب برای کسانی که به دنبال کشف شهر هستند تبدیل می کند.

خیابان نظامی باکو

خیابان تارگویی، خیابانی همیشه شلوغ و به نوعی قلب شهر باکو محسوب می‌شود. انواع موسیقی زنده و چراغانی‌های فوق‌العاده زینت‌بخش این خیابان هستند. مسیر خیابان سنگ‌فرش، بسیار تمیز و مکان مناسبی برای پیاده روی است.

اکثر هتل‌های شهر نیز نزدیک به همین خیابان نظامی باکو قرار دارند که دسترسی را برای گردشگران با پیاده‌روی نسبتا کوتاه فراهم می‌کند. همچنین این خیابان به سفارت‌های نروژ، آلمان، هلند، اتریش و به نمایندگی اتحادیه اروپا در آذربایجان منزل می‌دهد. اسم این منطقه از نام شاعر ایرانی نظامی گنجوی گرفته شده است.

حدود این خیابان از غرب تا شرق یعنی از قسمت کوهستانی شهر و منطقه عبدالله مصطفی در شرق تا سازه یادبود شاه اسماعیل اول صفوی در غرب ادامه دارد. نام قدیم این خیابان ترگوایای (torgovaya) بوده است البته این خیابان در طول دوره‌های مختلف نام‌های دیگری نیز داشته است اما مهم‌ترین آن‌ها همین نظامی گنجوی هستند که از سال ۱۹۶۲ همه آن را با نام نظامی می‌شناسند.

معماری خیابان نظامی باکو

اتفاقاتی که باعث شد خیابان نظامی به این حد از محبوبیت برسد، بین سال‌های ۱۸۶۸ تا ۱۹۶۶ رخ دادند. بین این سال‌ها با پیشرفت آذربایجان و مخصوصا شهر باکو به دنبال ساخت فضای شهری، در ترگوایا هم معابر و سازه‌های بیشتری ساخته شد. افزایش تعداد و تنوع مغازه‌ها از جمله شیرینی فروشی، کاروان‌سرا، لباس فروشی و حتی ساخت کلیسای گریگوری مقدس و غیره همگی در ساخت مهم‌ترین خیابان باکو نقش داشتند.

سبک معماری خاص خیابان نظامی باکو مدیون ساخت و شکل‌گیری آن در سه دوره مختلف در طول آخرین سال‌های قرن ۲۰ تا دهه ۷۰ است. دوره اول ساخت این خیابان و بناها باعث به‌وجود آمدن سازه هایی به سبک نئوکلاسیک، نئوگوتیک، نئورنسانس در این ناحیه شد. در دوره دوم بناهایی به سبک شوروی قدیم که موسوم به استالین بود در این خیابان به‌وجود آمد. در آخرین دوره نیز تغییرات مدرن مثل دنیای امروزی در این خیابان ایجاد شد که با استفاده از شاخصه‌هایی مثل سنگ خارا، بتن و مرمر بود.

خیابان نظامی باکو یا خیابان تارگویی را بیشتر بشناسید

فروشگاه‌های خیابان نظامی باکو

خرید کردن نیز یکی از جذاب‌ترین قسمت‌های هر سفری است. این خیابان قدیمی اکنون به مرکزی پر از فروشگا‌های لوکس با قیمت‌های اقتصادی تا گران تبدیل شده است. به‌طوری که یکی از مقاصد اصلی مسافرانی است که قصد خرید دارند. در ادامه چند مورد از بهترین مغازه‌های این خیابان را به شما معرفی خواهیم کرد.

فروشگاه پرومد Promod baku

اگر یکی از طرفداران پروپاقرص فشن و مد هستید سر زدن به این مغازه لاکچری را از دست ندهید. نمایندگی این برند انواع و اقسام لباس‌های طبق آخرین مد و لوازم‌های جانبی را به فروش می‌رساند. هم‌چنین ساعت کاری این فروشگاه از ۱۰ صبح تا ۹ شب است.

فروشگاه گرین ویچ greenwich

این مغازه بهشتی برای ساعت دوستان است. در این فروشگاه ساعت‌هایی خاص بر اساس آخرین طراحی های مد به فروش می‌رسند. انواعی از ساعت‌های زنانه، مردانه و اسپرت از برند‌های شناخته شده را در این مغازه می‌توانید پیدا کنید. ساعت کاری این فروشگاه از ۱۰ صبح تا ۹ شب است.

 

اشین کازمتیکز Asian cosmetics

این مغازه نمایندگی بسیاری از برندهای معروف لوازم آرایشی بهداشتی است که از چرخ زدن در آن بعد از ساعت‌ها هم خسته نمی‌شوید. انواع لوازم آرایشی برای تمامی سنین در این فروشگاه پیدا می‌شود. ساعت کاری این فروشگاه از ۹ صبح تا ۱۱ شب است.

ملودی چیکولاتا melodic çikolata

در سفر به باکو دیدن این مغازه را از دست ندهید. انواع و اقسام شکلات‌ها را می‌توانید در این مغازه امتحان و خریداری کنید. این فروشگاه مقصد بسیاری از تورهای زمینی و هوایی است. ساعت کاری این فروشگاه از ساعت ۹:۴۵ صبح تا ۷ شب است.

Fajr perfume boutique

این فروشگاه یکی از بهترین مغازه‌های عطر فروشی در کل باکو شناخته می‌شود که می‌توانید در آن انواع و اقسام عطرها ‌و ادکلن‌ها با رایحه‌های مختلف را امتحان کنید و دست پر از این مغازه بیرون بیایید.

 

رستوران‌های خیابان نظامی باکو

وقتی شما به این خیابان می‌روید مطمئنا زودتر از ۳ یا ۴ ساعت از آن بیرون نمی‌آیید. از این رو رستوران‌های زیادی در این خیابان وجود دارد که می‌توانید در آ‌ن‌‌ها غذا میل کنید.

رستوران سنترال باکو

ابن رستوران جز باکیفیت‌ترین و معروف‌تربن رستوران‌های باکو است که می‌توانبد در این رستوران مجلل انواع و اقسام غذاهای سنتی آذربایجانی را نوش‌جان کنید.ساعت کاری این رستوران از ۸ صبح تا ۱:۳۰ بعد از نیمه شب است.

رستوران great wall

رستوران گریت وال یک رستوران چینی است که همه روزه به طرفداران غذاهای چینی خدمات ارائه می‌کند. ساعت کاری این رستوران از ساعت ۱۱ صبح تا ۱۱ شب است.

خیابان نظامی باکو یا خیابان تارگویی را بیشتر بشناسید

کافه رستوران وینا cafe vienna baku

اگر طرفدار غذاهای معروف اروپایی هستید، این رستوران را به یاد داشته باشید. در کافه رستوران وینا می‌توانید اکثر غذاهای اروپایی را سفارش دهید و تست کنید. ساعت کاری این رستوران از ۹ صبح تا ۱۱ شب است.

به طور معمول مغازه‌ها و رستوران‌های خیابان نظامی باکو از ۹ صبح فعالیت خود را شروع می‌کنند و تا پاسی از شب هم فعال هستند. در تمام طول هفته هم این خیابان باز است و تعطیلی ندارد. پس در سفر خود به باکو حتما دیدن این خیابان را از دست ندهید. بسیار از تورهای زمینی و هوایی سفر به باکو این خیابان را نشان توریست‌ها می‌دهند. اما اگر برنامه گردشی تور شما شامل این خیابان نمی‌شود، تورهای مخصوص به  آن را در خود باکو رزرو کنید.

خیلی از فروشگاه‌ها و رستوران‌های این خیابان لاکچری محسوب می‌شوند و هزینه خدمات آن‌ها چند برابر مغازه‌های دیگر است. اما قید رفتن به این خیابان را نزنید‌ بلکه می‌توانید غذای ساده میل کنید و از محیط اطراف لذت ببرید. بلد بودن کمی ترکی آذری در این سفر بسیار به درد بخور است و کار شما را راه می‌اندازد.

راه‌های زیادی برای رفتن به این خیابان وجود دارد. برای تاکسی‌ها از همه خیابان‌ها به نظامی راه وجود دارد. برای استفاده از مترو هم می‌توانید از ایستگاه ۲۸ می (may 28) یا ایستگاه ساحل (sahil) برای رسیدن به خیابان نظامی استفاده کنید.

هتل های خیابان نظامی

برای اقامت در نزدیکی و یا حتی مرکز خیابان تارگوویی یا همان نظامی روش های زیادی وجود دارد، شما میتوانید با استفاده از خدمات هتل باکو از مجموعه ما در این محدوده هتل اجاره کنید، یا اینکه میتوانید برای اقامت تعداد افراد بیشتر آپارتمان یا خانه ی مسکونی در این منطقه اجاره کنید. همچنین هاستل هایی نیز نزدیک به این خیابان معروف در اطراف آن وجود دارد که میتواند سفری با هزینه ی کمتر برای شما به ارمغان بیاورد.

هتل های خیابان نظامی هتل های معروفی هستند، هزینه هتل به دلیل قرار گرفتن در توریستی ترین منطقه شهر کمی زیاد است، اما لذت بودن در هیاهوی یکی از زیباترین نقاط باکو تجربه ای متفاوت میتواند باشد. همینطور شما میتوانید با استفاده از خدمات اجاره آپارتمان باکو از طریق مجموعه ما اقدام به رزرو آپارتمان های ۲ تا ۵ خوابه کنید که هزینه ی آن نسبت به هتل بسیار به صرفه تر خواهد بود. منبع