تور باکو – بزرگترین شاخص صنعت باکو نفت است و صادرات نفت آن باعث شده است تا سهم بزرگی در تراز پرداخت های آذربایجان داشته باشد. وجود نفت در این شهر از قرن هشتم شناخته شده است. در قرن ۱۰ ، مسافر عربی، مارودی ، گزارش داد که روغن سفید و سیاه هر دو به طور طبیعی از باکو استخراج می شوند. تا قرن ۱۵، روغن برای لامپ ها از چاه های سطحی به صورت دستی حفر می شد. بهره برداری تجاری از سال ۱۸۷۲ آغاز شد و با آغاز قرن بیستم میادین نفتی باکو جزء بزرگترین ها در جهان بودند. در اواخر قرن بیستم ، با رو به اتمام بودن بخش اعظم نفت خام ساحلی،  حفاری ها به دریا گسترش یافت. در اواخر قرن نوزدهم ، تعداد کارگران و متخصصان ماهر رو به افزایش بوده و تا سال ۱۹۰۰ این شهر دارای بیش از ۳۰۰۰ چاه نفت بود که از این تعداد ۲۰۰۰ چاه در سطح صنعتی نفت تولید می کردند. باکو قبل از جنگ جهانی دوم به عنوان یکی از بزرگترین مراکز تولید تجهیزات صنعت نفت قرار گرفت. جنگ جهانی دوم و نبرد استالینگراد برای تعیین اینکه چه کسی کنترل میادین نفتی باکو را در اختیار دارد، جنگی درگرفت. پنجاه سال قبل از این نبرد، باکو نیمی از نفت جهان را تولید کرد.

در حال حاضر اقتصاد نفتی باکو در حال احیای مجدد است که با توسعه میدان عظیم آذری-چیراگ-گونشلی (مناطق کم عمق گوناشلی توسط SOCAR ، مناطق عمیق تر توسط کنسرسیوم به رهبری BP) ، توسعه میدان گازی شاه دنیز ، گسترش ترمینال Sangachal و ساخت خط لوله BTC همراه بوده است.

بورس اوراق بهادار باکو بزرگترین بورس اوراق بهادار جمهوری آذربایجان و با سرمایه در بازار بزرگترین منطقه قفقاز است. تعداد نسبتاً زیادی از شرکتهای فراملی در باکو مستقر هستند. یکی از موسسات برجسته  مستقر در باکو، بانک بین المللی آذربایجان است که بیش از ۱۰۰۰ نفر در آن کار می کنند. بانکهای بین المللی با شعب در باکو شامل HSBC ، Société Générale و Credit Suisse هستند.

مراکز خرید باکو ، بهترین مراکز خرید باکو

گردشگری و خرید در باکو

باکو یکی از مهمترین مقاصد گردشگری قفقاز است که هتل های این شهر در سال ۲۰۰۹ ۷ میلیون یورو درآمد داشته اند.  بسیاری از هتل های زنجیره ای قابل توجه در جهان، در این شهر حضور دارند. باکو دارای مناطق دیدنی و تفریحی گردشگری بسیاری است، از جمله آن می توان به میدان چشمه ها، ساحل یک و هزار شب، ساحل شیخوف و سنگ های نفتی اشاره کرد. در تاریخ ۲ سپتامبر ۲۰۱۰، با افتتاح میدان پرچم ملی، مطابق کتاب رکوردهای گینس، باکو به دارنده بلندترین پرچم جهان تبدیل شد. با این حال در ۲۴ مه ۲۰۱۱ باکو این رکورد را تنها با ۳ متر (۹.۸ پا) به شهر دوشنبه در تاجیکستان از دست داد. از اکتبر سال ۲۰۱۷ ، پرچم برداشته شد و میدان پرچم ملی با نرده ها بسته شده است.

باکو چندین مرکز خرید دارد. معروف ترین مراکزاین شهر پورت باکو، پارک بولوار ، بازار گنجلیک ، پارک مترو ، ۲۸ مال ، شهر ایگون و AF مال است. مناطق خرده فروشی شامل فروشگاه هایی از نوع زنجیره ای تا بوتیک های سطح بالا موجود است.

این شهر در لیستی که در سال ۲۰۱۱ توسط مشاور منابع انسانی Mercer با موضوع گران ترین شهرهای جهان رده بندی شده بود، در رده ۴۸ بین شهرهای کشورها قرار گرفته است. خیابان نظامامی آن یکی از گران ترین خیابان های جهان است.