باکو گشت : کاخ شیروان شاه یا کاخ شیروان شاهی یک مجموعه بزرگ معماری تاریخی است که در درون شهر باکو واقع است. این کاخ توسط شاه شیخ ابراهیم اول و در سال ۱۴۱۱ ساخته شد که قدمتی ۶۰۰ ساله دارد .

Shirvan-Shah-Baku-4
کاخ شیروان شاهی باکو آذربایجان – Shirvan Shah Baku Azerbaijan

کاخ شیروان شاه باکو دارای مجموعه ای شامل ساختمان قصر اصلی ، مسجد یک مناره شاه ، چنبره دفن ، دروازه مراد ، پورتالی در ضلع شرقی ، مقبره سید یحیی باکویی ، مخزن آب و باقیمانده های حمام خانه میباشد . جالب از بدانید که این کاخ بر روی اسکناس ۱۰ هزار مناتی آذربایجان چاپ شده است .

ساختمان اصلی کاخ دارای دو طبقه با ابعاد بسیار زیاد است و با سه راه پله باریک و پیچ در پیچ به هم متصل میشوند . در زمان فتح شهر توسط سلسه صفویان در سال ۱۵۰۱ ، در طی چندین قرن این کاخ متروکه شد و بخش های زیادی از آن نیز تخریب شد .

این بنا توسط سازمان های میراث فرهنگی آذربایجان در سال ۱۹۶۴ به عنوان موزه ی مرکزی باکو معرفی گردید و بعد از آن تا هم اکنون در حال بازسازی و مرمت می باشد .

در کاخ شیروان شاه میتوانید آثار اسلامی بسیاری از جمله مسجد و معماری اسلامی طاق های شبستان را در آن ببینید ، حتی دروازه های این کاخ نیز دارای سردر های با زبان عربی و اسلامی هستن .