باکو گشت  : قلعه دختر یا قیز قلعسی (برج مایدن) واقع در ایچری شهر یا همان شهر قدیمی باکو یکی از بناهای تاریخی و زیبای شهر باکو پایتخت آذربایجان است . قلعه دختر (برج مایدن) یا همان قیر قلعسی در زبان آذری حدود ۲۹ متر ارتفاع دارد و در قرن ۱۲ میلادی ساخته شده است .

داستان های مختلفی درباره ی قلعه دختر وجود دارد که یکی از آنها روایت می کند این بنا به دستور دختر شاه شهرباکو ساخته شده است و دختر شاه برای دور ماندن از گناه خود را از بالای آن به پایین انداخته است

Giz-galasi-قیز-قلعسی-inside

هم اکنون درون بنا را نقاشی های قدیمی پوشانده و یک فروشگاه کوچک که سوغاتی های مختلف آذربایجان را میفروشد هم در آن دایر است . اگر به بالای برج بروید میتوانید به تمام محله های قدیمی شهر مشرف شوید زیرا ارتفاع و محل برج در جایگاهی است که ایچری شهر در گذشته نمایان بوده اند .

ثبت در آثار فرهنگی باکو

قلعه دختر در سال ۲۰۰۰ همراه با ایچری شهر (شهر قدیمی باکو) در فهرست میراث فرهنگی یونسکو ثبت شد . این بنا در طی زلزله ای در همان سال کمی آسیب دید اما همچنان پا بر جاست و میزبان توریست های زیادی از سرار دنیاست.

Giz-galasi-قیز-قلعسی-maiden-tower

باکو از آن دسته شهر هاییت که اگر بدون دیدن آثار تاریخی آن را ترک کنید بعدا حتما حسرتش را خواهید خورد در سفر خود به این شهر حتما  به سراغ قلعه دختر یا برج مایدن بروید