فرودگاه بین المللی حیدر علی اف باکو  یک فرودگاه بین المللی است که در شمال شرقی باکو در کشور جمهوری آذربایجان قرار دارد و فاصلهٔ آن تا شهر ۲۰ کیلومتر (۱۲ مایل) است. این فرودگاه، قطب هواپیمایی آذربایجان، هواپیمایی ملی و حامل پرچم کشور جمهوری آذربایجان است که پر رفت و آمدترین فرودگاه در این کشور و منطقهٔ قفقاز محسوب می شود.

فرودگاه حید علی اف به نام رئیس جمهور فقید و پدر آذربایجان نوین نام گذاری شده است. این فرودگاه یک سالن بزرگ دارد که از آسمان به مانند پرنده ای است که بال های خود را باز کرده است. طراحی و معماری داخل این فرودگاه بسیار زیبا و مدرن است به نحوی که شما فکر می کنید وارد یک هتل ۵ ستاره شده اید تا اینکه یک سالن فرودگاه.

تمام بلیط هواپیما باکو بصورت الکترونیکی صادر میشود و به بزرگ ترین فرودگاه این کشور یعنی همین فرودگاه حیدرعلی اف ختم میوشند.

فرودگاه بین المللی حیدرعلی اف باکو

فرودگاه بین المللی حیدر علی یف

فرودگاه بین المللی حیدر علی اف یکی از چند فرودگاه بین المللی آذربایجان است. پیش از این مطابق با نام شهرک حومه باکو “فرودگاه بین المللی بینا” نامیده می‌شد. در ۱۰ مارس ۲۰۰۴، فرودگاه بین المللی باکو به افتخار رئیس جمهور سابق جمهوری آذربایجان، رهبر بزرگ حیدر علی اف که به مدت ۳۵ سال رئیس جمهور بود نامگذاری شد.

امروزه، فرودگاه بین المللی حیدر علی اف یک قطب اصلی حمل و نقل منطقه‌ای است که مسافران و پروازهای باری از سراسر جهان را پوشش می‌دهد.

بیشترین تقاضا برای مقاصد بین‌المللی از باکو تا استانبول، مسکو و دبی بوده است. شرکت‌های هواپیمایی آذربایجان، ترکیه، روسیه، اوکراین و امارات، سالانه میلیون‌ها مسافر را از طریق فرودگاه بین‌المللی حیدر علی اف در این مسیرها جابه‌جا می‌کنند.

فرودگاه بین المللی حیدر علی اف از الزامات و استانداردهای بین‌المللی پیروی می‌کند. فرودگاه باکو به دلیل موقعیت جغرافیایی، فرودگاه شماره یک در منطقه برای مسیرهای انتقال بین شرق و غرب و شمال و جنوب است.

امکانات فرودگاه بین المللی حیدر علی یف

فرودگاه بین المللی حیدر علی اف باکو امکانات زیادی دارد. از جمله امکانات این فرودگاه، مغازه‌ها و فروشگاه‌های بزرگ است و جالب است بدانید علاوه بر کارت‌های اعتباری بین‌المللی، منات، دلار آمریکا، یورو و روبل روسیه نیز برای پرداخت نقدی پذیرفته می‌شود. همچنین سایر امکانات این فرودگاه برای کودکان و بزرگسالان طراحی شده است. در ادامه به معرفی امکانات فرودگاه حیدر علی اف می‌پردازیم:

اینترنت رایگان

فرودگاه بین المللی حیدر علی اف باکو همانند سایر فرودگاه‌های دنیا به اینترنت رایگان مجهز است. اگر از جمله افرادی هستید که در طول روز نیاز به آنلاین بودن در شبکه‌های اجتماعی دارید، این یک امکان عالی برای شما است.

امکان اجاره ماشین از فرودگاه

برای اینکه بتوانید در طی سفر خود یک ماشین شخصی داشته باشید و خودتان به سایر نقاط باکو رفت و آمد کنید، بهتر است از امکان اجاره ماشین در فرودگاه حیدر علی اف بهره‌مند شوید. از سالن خروجی ترمینال یک فرودگاه می‌توانید برای این کار اقدام کنید.

فرودگاه بین المللی حیدرعلی اف باکو

لانژ AZAL

لانژ AZAL در طبقه‌ی اول ترمینال شماره‌ی ۱ قرار دارد. شما می‌توانید با اتوموبیل شخصی خود از درب ورودی این لانژ وارد شوید و نیازی به استفاده از پارکینگ نداشته باشید. لانژ AZAL یک فضای شگفت‌انگیز برای استراحت، صرف نوشیدنی، میان‌وعده و غذا است. البته این مکان نیز مثل سایر بخش‌های فرودگاه مجهز به اینترنت رایگان است.

خدمات درمانی

اگر در فرودگاه بین المللی حیدر علی اف باکو دچار بیماری یا مشکلات جسمی شوید، جایی برای نگرانی وجود ندارد. این فروداه مجهز به درمانگاه با کادر پزشکی مجرب است که در اولین فرصت نسبت به درمان شما اقدام می‌کنند.

هتل شرایتون

هتل شرایتون فرودگاه حیدر علی‌ یف در فاصله ای بسیار نزدیک از فرودگاه قرار دارد. این هتل با داشتن ۸ سالن کنفرانس با ظرفیتی بالغ بر ۶۵۰ نفر، ۲۰۵ اتاق، استخر سرپوشیده، سالن ماساژ، باشگاه ورزشی، حمام ترکی و غیره است. تجربه یک استراحت به یاد ماندنی در هتل شرایتون فرودگاه باکو برای شما امکان‌پذیر است.

فروشگاه‌های بزرگ

همانطور که گفتیم، یکی از مشخصه‌های فرودگاه حیدر علی اف باکو داشتن فروشگاه‌های بزرگ و جذاب است. فروشگاه دیوتی فری یکی از این فروشگاه‌ها است که در طبقه‌ی سوم ترمینال شماره‌ی ۱ واقع شده است.

همچنین این فرودگاه دارای تعداد زیادی کافه و رستوران است که می‌توانید برای دقایقی از خوردن غذاهای باکو لذت ببرید.

سایر امکانت رفاهی

از دیگر امکانات فرودگاه بین المللی حیدر علی یف باکو می‌توان به کتابخانه، نمازخانه، سالن زیبایی، بسته‌بندی چمدان، صندلی‌های مخصوص خواب و حتی صرافی اشاره کرد. همچنین این فرودگاه برای سرگرمی کودکان نیز مکان‌هایی تعبیه کرده است که می‌توانید با خیال راحت کودک خود را برای بازی به آن‌ها بفرستید.

فرودگاه بین المللی حیدر علی اف باکو

راه‌های دسترسی به فرودگاه و از فرودگاه به سطح شهر

مترو: یکی از راه‌های دسترسی به سطح شهر استفاده از مترو است. درست زمانی که به اولین ایستگاه مترو (کوراوغلو) رسیدید، سوار مترو شوید و پس از گذر از ۴ الی ۶ ایستگاه به مرکز شهر برسید.

تاکسی: در محوطه ی فرودگاه می‌توانید تاکسی‌های دلخواه خود را برای رفتن به سطح شهر انتخاب کنید.

اتوبوس: اتوبوس‌های مخصوص مسافران را می‌توانید در نزدیکی پارکینگ فرودگاه پیدا کنید. مسیر حرکت اتوبوس‌ها از فرودگاه تا پارک صمد وورغون است. مسافران در فرودگاه می‌توانند از اتوبوسی به نام ارو اکسپرس (Aero Express) استفاده کنند که از ساعت ۶ صبح تا ۵ بامداد روز بعد هر نیم ساعت یکبار مسافران را از فرودگاه تا مرکز شهر جابه‌جا می‌کنند. البته برای استفاده از این اتوبوس‌ها نیاز به باکو کارت دارید.

مینی‌بوس: مینی‌بوس‌ها نیز یک راه امن و ارزان برای رفتن به شهر و مراکز دیدنی باکو هستند.

ترمینال‌های فرودگاه حیدر علی اف

فرودگاه بین المللی حیدر علی اف باکو دو ترمینال باربری و دو ترمینال مسافربری دارد.

ترمینال شماره یک: این ترمینال ۴ طبقه با سقف شیشه‌ای دارد و فضای داخل ترمینال با گیاهان زینتی زیبا شده است.

ترمینال شماره دو: ورودی شمالی این ترمینال مخصوص پروازهای بین‌المللی است.

همه چیز درباره فرودگاه باکو را به صورت کامل با ویدیو و عکسهای روزانه که خودمان هر روز تهیه می کنیم در کانال ما در تلگرام دنبال بفرمایید : @thisisbaki


راهنمای سفر به باکو آذربایجان ، فرودگاه حیدر علی اف باکوآذربایجان