تور باکو ، باکوگشت – فرهنگ چای جمهوری آذربایجان از یک تاریخ افتخارآمیز برخوردار است و از زمان های بسیار قدیم ، چای بخشی جدایی ناپذیر از زندگی روزمره مردم در کشور است. تحقیقات اخیر شرکت بریتانیایی Euromonitor International این تئوری را تأیید کرد و نشان داد اکثریت مطلق آذربایجانی ها ترجیح می دهند چای بنوشند.

جمهوری آذربایجان با ۹۹.۱ درصد نوشیدن چای در صدر و کنیا در رده دوم قرار گرفت که ۹۹.۲ درصد از مردم چای را ترجیح می دهند. پس از آن پاکستان با ۹۹ درصد ، چین با ۹۸.۹ درصد و مصر با ۹۸.۵ درصد از مردم مصرف چای را دنبال می کنند. چای محبوب ترین نوشیدنی در جمهوری آذربایجان است ، به همین دلیل جای تعجب ندارد که این کشور از نظر مصرف چای مرتباً در بین کشورهای پیشرو قرار می گیرد.

نریمان آگایف ، رئیس مرکز تحقیقات توسعه پایدار تأکید می کند که چای در بین نوشیدنی های آذربایجان مقام اول را دارد:

یک خانواده آذربایجانی چهار نفره در هر ماه حدود ۵۰۰ گرم چای و حدوداً ۶-۸ کیلو گرم مصرف می کنند. سالانه این کشور ۸ میلیون تن چای استفاده می کند.

به عنوان مثال در آسیای میانه مردم ترجیح می دهند چای سبز بنوشند ، در حالی که در جمهوری آذربایجان چای سیاه از محبوبیت گسترده ای برخوردار است. آگایف معتقد است که این یک عادت است ، که آذربایجانی ها بیش از ۱۰۰ سال تعریف کرده اند. به گفته این متخصص ، درجه حرارت نیز نقش مهمی ایفا می کند:

به عنوان مثال در آسیا ، مردم به دلیل هوای گرم ، دوست دارند چای شیرین یا ترش بنوشند. با این حال ، آذربایجانی ها دوست دارند چای سیاه قوی بنوشند.

رشد چای در آذربایجان در اوایل دهه ۱۹۳۰ در شهرهای جنوبی آستارا و لنکران آغاز شد. تولید کننده اصلی چای در آذربایجان شرکت هلدینگ Azersun است که برگهای چای را از مناطق لنکران و آستارا و همچنین مزارع چای آن در سریلانکا جمع آوری می کند.

رییس اتحادیه مصرف کنندگان، ایوب حسین حسینوف به رسانه های محلی گفت:

بیش از ۸۰ درصد از مصرف کنندگان ملی ، چای جمهوری آذربایجان را ترجیح می دهند و دلیل این امر ، به گفته کارشناسان ، این چای از کیفیت مطلوب برخوردار است.

چای در شرق فقط یک نوشیدنی ملی نیست بلکه موضوعی است که مردم را در تمام زندگی همراهی می کند و مستقیماً در همه فعالیت ها شرکت می کند. چه این یک تعامل ، عروسی ، تولد ، مراسم تشییع جنازه ، جشنواره و یک تعطیلات آرام باشد – چای همیشه یک شرکت کننده مهم و استقبال از این رویدادها است. در جمهوری آذربایجان مردم چای را در لیوان مخصوص بنام “آرمودو” می نوشند که در واقع شبیه شکل گلابی است: بالا و پایین آن پهن است و “کمر” باریک است
مردم فقط در روزهای گرم جمع می شوند فقط برای نوشیدن چای. آنها عمدتا در چایخانه ها جمع می شوند یا در غرب “چایخانا” نامیده می شوند. برخلاف چایخانای آسیای میانه ، جایی که مردم می توانند ناهار بخورند ، چایخانای آذربایجان فقط چای سرو می کند.

چایخانه ها در آذربایجان از جایگاه ویژه ای برخوردار هستند ، در شهر باکو هر جایی که احساس خستگی کردید میتوانید به راحتی به یک چایخانه رفته و با نوشیدن یک استکان چای کمی استراحت کنید و انرژی بگیرید.