تور باکو – ترکیبی منحصر به فرد از معماری شرقی و غربی را می توان در باکو و جمهوری آذربایجان یافت. در پایتخت فریبنده، ارتفاعات فوق العاده مدرن، شیشه و فولاد در کنار ساختمان هایی که قدیمی تر هستند، ایستاده اند.

جمهوری آذربایجان پس از چندین دهه نزاع سیاسی، استقلال خود را از اتحاد جماهیر شوروی در سال ۱۹۹۱ بدست آورد. رئیس جمهور حیدر علی اف می خواست باکو را به یک مرکز معماری مدرن تبدیل کند. در سال ۱۹۹۸ ، علی اف منطقه ای را که از دریای خزر دیدن کرده بود یک پارک ملی تعیین کرد و یک طرح محوطه سازی و ساخت و ساز در باکو آغاز شد. در سال ۲۰۰۱ ، جمهوری آذربایجان به عضوی کامل در شورای اروپا درآمد و زمینه همکاری با سایر کشورهای عضو را فراهم آورد. در اینجا فقط تعدادی از آثار شگفت انگیز معماری که امروز در شهر پیدا خواهید کرد ، آورده شده است.

تور باکو | مرکز فرهنگی حیدر علی اف
مرکز فرهنگی حیدر علی اف

۱. مرکز حیدر علی اف

مرکز حیدر علی اف نماینده یک عزیمت کامل از زیبایی شناسی طراحی سفت و سخت کارگر شوروی است. منحنی های روان و روحنواز ، در دوره ای مدرن تر در معماری آذربایجان به وجود آمده است. معمار مشهور جهان ، زاها حدید این ساختمان نمایشی و فوق العاده مدرن را که اکنون مرکز فرهنگی کشور است ، طراحی کرد.

مسجد حیدر باکو

۲. مسجد حیدر

در سال ۲۰۱۲ ، رئیس جمهور الهام علی اف ساخت مسجد حیدر را اعلام کرد. این مسجد در سال ۲۰۱۴ تکمیل شد و قرار بود نمادی از صلح و وحدت باشد و برای رئیس جمهور حیدر علی اف نامگذاری شد. این مسجد که به سبک معماری باستانی آذربایجان ساخته شده ، در مرکز احیای باکو قرار دارد. منارهای برجسته و گنبدهای دیدنی به ویژه در شب زیبا هستند. چراغ های استراتژیک منحنی های ظریف خانه عبادت را روشن می کنند.

بی بی هیبت خواهر امام رضا

۳. مسجد بی بی هیبت

مسجد بی بی هیبت امروزی ، خلق مجددی از مساجد قرن سیزدهم به همین نام است که در سال ۱۹۳۶ هنگام خارج شدن از دین توسط استالین تخریب شد. این مسجد در سال ۱۹۹۷ افتتاح شد. افسانه ها می گوید که این مسجد حاوی مقبره اوکوما خانیم ، نوادگان پیامبر اکرم است. بی بی به معنای “عمه” است ، و هیبت نام خادم خانیم بود.

برج های شعله
برج های شعله

۴. برج های شعله باکو

این نشانه منحصر به فرد از بالای شهر باکو نمایان می شود و روز و شب بر افق آسمان مسلط است. شرکت معماری HOK مجموعه برج های شعله باکو را طراحی کرد. برجها نمایانگر ثروت حاصل از ذخایر گاز طبیعی هستند که به اقتصاد آذربایجان دامن زده است. چراغ های LED تعبیه شده در قسمت بیرونی ساختمان در شب سوسو زده و نمایشگر آتش نشانی را نشان می دهد که رنگ های آبی ، قرمز و سبز پرچم آذربایجان را نشان می دهد. یک ساختمان مسکونی ۳۹ طبقه است. ساختمان دوم فضای اداری دارد. ساختمان سوم هتل فریمونت باکو ، یک هتل مجلل پنج ستاره با منظره ای از شهر و دریای خزر است.

مکان های دیدنی باکو
مکان های دیدنی باکو – موزه فرش آذربایجان

۵- موزه ملی فرش آذربایجان

موزه فرش ملی آذربایجان دارای فرشهای قرن و پارچه هااست. این موزه به کارهای لطیف کریموف ، هنرمند برجسته و استاد فرش آذربایجان اختصاص یافته است. نمونه جالب معماری تحت اللفظی ، که به فرش نورد شبیه است ، در سال ۲۰۱۴ افتتاح شد. ساختمان اولترامدرن توسط معمار اتریشی Franz Janz طراحی شده است. فضای داخلی موزه نیز منحنی است و به بازدید کنندگان این امکان را می دهد که فرش ها و سایر تاسیسات هنری را از یک منظر منحصر به فرد مشاهده کنند. در سال ۲۰۱۰ ، هنر فرش بافی آذربایجان در فهرست نمایندگان یونسکو از میراث فرهنگی نامشهود بشریت قرار گرفت و جایگاه ویژه ای به این موزه ملی داد.

۶. ونیز کوچک

ونیز کوچک در نزدیکی موزه ملی فرش آذربایجان واقع شده است و جاذبه ای بسیار جذاب دارد. پارک آبی به معنای تقلید کانال های ونیز است. این یک مکان تفریحی توریستی با کانال های زیبایی که در اطراف جزایر دست ساز ساخته شده است و رستوران هایی با غذاهای سنتی آذربایجانی سرو می کنند. بازدیدکنندگان می توانند یک گوندولا را برای یک استراحت و پیاده روی اجاره کنند و از طریق باغ های زیبا لذت ببرند.

۷. پارک بلوار

طراحی شده توسط Burrows Little ، پارک بلوار در مرکز شهر باکو دارای حساسیت های شرقی و مدرنیسم غربی است. نمای بیرونی مرکز خرید پارک بلوار نماینده موج معماری مدرن است که از طریق آذربایجان در حال حرکت است. پیشنهادات این مرکز ، با این حال سنتی است ، از جمله فروشگاه های سطح بالا و یک فروشگاه بزرگ مواد غذایی در مرکز خرید پارک ملی واقع شده است. در واقع در دریای خزر ، مجسمه ها ، باغ ها و مناظر زیبایی را ارائه می دهد.

سالن کریستال باکو
سالن کریستال باکو

۸. سالن کریستال باکو

تالار کریستال باکو که برای میزبانd رقابت های نهایی و نیمه نهایی مسابقه یوروویژن در سال ۲۰۱۲ ساخته شده است ، توسط GMP Architekten ساخته شد. ساختار چند وجهی به عنوان یک سالن کنسرت و استادیوم ورزشی فعالیت می کند و ۲۵۰۰۰ هوادار را در خود جای می دهد. نمای ساختمان دارای چراغ های LED بوده که می توان برای تولید جلوه های بصری منحصر به فرد برنامه ریزی کرد.

تور باکو | ساختمان ملی خانه دولت در باکو
ساختمان ملی خانه دولت در باکو

۹. خانه دولت

در مواجهه با بلوار باکو ، خانه دولت محل دفاتر وزارت امور خارجه آذربایجان است. این ساختمان توسط لو رودنف طراحی شده است. در ابتدا به نام خانه دولت جمهوری سوسیالیستی اتحاد جماهیر شوروی و آذربایجان خوانده می شد و در سال ۱۹۵۲ تکمیل شد. نوسازی ساختمان در سال ۲۰۱۰ به پایان رسید. ساختمان زیبا به سبک باروک نمونه ای از معماری تزئین شده شرقی است. خانه دولت به بهترین وجه در شب مشاهده می شود، هنگامی که تعداد زیادی از طاق های باشکوه توسط چراغ ها برجسته می شود. این ترکیب معماری قدیمی و جدید ، شرقی و غربی ، به شکلی مدرن و سنتی نمایانگر تاریخ و فرهنگ غنی آذربایجان است.