تور باکو – باکو پایتخت کشور آذربایجان، شهری است بندری و زیبا که در ساحل دریای خزر قرار دارد. باکو شهری است که می‌توان همزمان فرهنگ و تاریخ کهن آذربایجان را در خیابان‌های باریک و پر پیچ و خم قسمت قدیمی شهر و شکوه و عظمت آسمان خراش‌ها، موزه‌ها، مراکز فرهنگی و معماری سورئال را در بخش‌های جدید شهر، با هم مشاهده کرد. قطار کابلی باکو جایی است که می‌توانید دورنمای جذابی از بیشتر این جاذبه‌های دیدنی شهر باکو ببینید. اگر با تور زمینی باکو سفر کردید، این جاذبه دیدنی را از دست ندهید.

قطار-کابلی-باکو (2)

قطار کابلی در کدام بخش باکو واقع شده است؟

قطار فونیکولار (funikulyoru) یا قطار کابلی باکو، یکی از مهم‌ترین جاذبه‌های گردشگری شهر باکو است. قطارکابلی، نوعی از قطار شهری است که با استفاده از یک قرقره بالابرنده و کابل و تسمه، کار می‌کند. قطار کابلی باکو، اولین و تنها قطار کابلی کشور آذربایجان است. این قطار، یک میدان در خیابان نفتچی‌لار و خیابان شهدا را به هم متصل می‌کند. با سوار شدن به این قطار می‌توانید در مدت کوتاهی به بازدید از نقاط مختلف شهر باکو بپردازید و از مناظر دیدنی شهر باکو لذت ببرید. 

قطار کابلی باکو در چه زمانی ساخته شده است؟

این قطارکابلی در سال ۱۹۶۰میلادی و در زمان تسلط شوروی بر کشور آذربایجان به ابتکار «آلیش لامبرانسکی» ساخته شد. این تله کابین یا قطار شهری چندین بار تا کنون تعمیر شده است. در اواخر دهه ۱۹۸۰ فونیکولار برای تعمیرات اساسی بسته شد و در سال ۲۰۰۱ همزمان با اجرای مسابقات یورو ویژن که در شهر باکو اجرا می‌شد، دوباره افتتاح گردید. 

قطار-کابلی-باکو (2)

مشخصات قطار کابلی باکو

قطارکابلی از خیابان «نفتچی لار» تا جنوب غربی «ایچری شهر» به سمت بالا امتداد دارد. این قطار، دارای دو ایستگاه به نام های «بهرام گور» و «خط شهدا» است. طول مسیر راه آهن ۴۵۵ متر بوده و از یک قسمت ریلی و یک مکان عبوری تشکیل شده است. به طور تقریبی روزانه ۲۰۰۰ نفر از این تله کابین و یا قطار توریستی، استفاده می‌کنند. حداکثر سرعت این قطار، ۲.۵ متر بر ثانیه بوده و حدود ۱۰ دقیقه طول می‌کشد تا قطار به ایستگاه بعدی برسد. زمان توقف قطار بین ایستگاه‌ها ۴ دقیقه طول می‌کشد و ظرفیت کابین ۲۸ نفر است. زمان کار این قطار  از ساعت ۱۰ صبح تا ۱۰ شب است و هزینه بلیط آن برای هر نفر زیر یک دلار درمی‌آید. در کنار این قطار کابلی، یک مسیر پیاده رو با ۲۰۰ پله نیز وجود دارد که با طی کردن آن می‌توانید به بالای مسیر و چشم انداز باکو دسترسی داشته باشید.

قطار-کابلی-باکو (2)

مقصد قطار کابلی‌باکو کجاست؟

ایستگاه دوم و یا آخر این قطار به بلندترین نقطه باکو ختم می‌شود که پارکی تفریحی به نام «پارک آپلند» در آن منطقه واقع شده است. هنگام گردشگری در این شهر می‌توانید به وسیله قطار کابلی فونیکولار و یا مسیر پیاده‌روی و یا با استفاده از تاکسی‌های به این پارک برسید. 

در این مکان شما به یک منظره و چشم انداز پانورامایی از کل شهر باکو دسترسی خواهید داشت. چشم اندازهایی از خط ساحلی دریای کاسپین، نمایی بی‌نظیر از برج‌های شعله و تماشای غروب آفتاب، از زیباترین جاذبه‌های دیدنی این پارک است. این مکان بهترین جا برای عکاسی و همچنین لذت بردن از یک فضای آرام و طبیعت زیبای باکو است. این مکان و همچنین قطار کابلی، به علت فاصله کمی که از مرکز شهر باکو دارد، همواره یکی از جذاب‌ترین مقاصد گردشگری برای توریست‌ها بوده است. باکو به شهر بادها مشهور است پس فراموش نکنید اگر با تور زمینی باکو به قطار کابلی باکو و پارک آپلند رفتید، لباس گرم همراه خود داشته باشید.

قطار-کابلی-باکو (2)

منبع