تور باکو – اصلی ترین رویداد فرهنگی امسال در جمهوری آذربایجان و باکو ، جشنواره شعر، هنر و معنویت نسیمی بوده که در روز سه شنبه با یک نمایش باشکوه گالا به پایان رسید که کنسرت های ارکسترال و اجرای فردی از نویسندگان برجسته از سراسر جهان را به نمایش می گذاشت.

بنیاد حیدر علی اف و وزارت فرهنگ ، میزبان اصلی این جشنواره چهار روزه که از ۲۸ سپتامبر آغاز به کار کرده بودند و مراسم اختتامیه را در مرکز حیدر علی اف برگزار کردند، جایی که میراث شاعر و اندیشمند بزرگ آذربایجان، نسیمی در معرض توجه قرار گرفت. از این طریق بداهه های مختلف از شعر او به همراه نوازندگی نوازندگانی از ترکیه ، اردن ، ایران ، اسرائیل ، مراکش و ایالات متحده آمریکا این صحنه را به دست آوردند تا قدردانی از میراث نسیمی را به روش خود ارائه دهند. پیانویست و آهنگساز مشهور جاز آمریکایی ، دن تپفر و گروه موسیقی راک مشهور جهان یهودی Dudu Tassa و Kuwaitis از جمله مجریان نمایش گالا بودند.

یکی از بخش های مهم نمایش جامبوور، احیای تصاویر نسیمی در سنین مختلف و زوج های صدا از اشعار مختلف او توسط بازیگران بود. علی بن سید محمد ، که با نام قلم خود به نام نسیمی شناخته می شود ، شاعری مشهور بود که در سال ۱۳۶۹ قمیی در شهر شاماکی آذربایجانی متولد شد. وی با داشتن آثار مکتوب به زبان های آذربایجانی ، فارسی و عربی یکی از بزرگترین شاعران و فیلسوفان آذربایجان به شمار می رود. . نسیمی در سال ۱۴۱۷ در حلب سوریه درگذشت.

نسیمی الهام بخش آموزه ای از سنت صوفی اسلامی موسوم به هوروفیسم است که جهان را به عنوان جاودانگی معرفی می کند و پیامبران را به عنوان مبلغ دین ها پذیرفته است. هوروفیسم انسان را به عنوان کپی عالی از الهی و رمز اصلی حقیقت یا “حقیقت” می دانست. شاعر در آثار خود مفهوم اراده آزاد و یک اصل عشق و تحمل جهانی را ارتقاء داده و به فراتر از مرزهای تخیل انسان می پردازد و به دنبال آن است. تصویر خدا در هر انسانی پنهان است. اما ایدئولوژی نسیمی توسط متکلمان زمان خود به عنوان کفر نادیده گرفته شد ، زیرا آنها ایده غیرقابل قبول بودن را غیرقابل قبول می دانستند. انزوای وی توسط محافل مذهبی منجر به اعدام وی در حلب شد ، جایی که وی به دستور جنگ سالار ترک و بنیانگذار امپراطوری تیموری ، امیر تیمور ، زنده پوست کشی شد.

جشنواره شعر ، هنر و معنویت نسیمی در باکو دومین جشنواره پس از اولین مراسم در سال ۲۰۱۸ بود. در جشنواره اخیر همچنین بزرگداشت ۶۵۰مین سالگرد تولد نسیمی نیز برگزار شد.

در همین حال ، سامی یوسف ، خواننده و آهنگساز انگلیسی ، متولد آذربایجان به دلیل سهم خود در ارتقاء آگاهی درباره میراث نسیمی ، موفق به دریافت دیپلم افتخار از رئیس جمهور آذربایجان شد. پیش از جشنواره ، سامی یوسف آهنگ خود را معرفی کرد ، متن ترانه های او از یکی از غزلیات محبوب نیستی، غزل Sığmazam (“من در آن جا نمی گنجم”).

رئیس جمهور الهام علی اف برای افزایش آگاهی در مورد نقش میراث نسیمی ، که آثار آن از دارایی های دولتی آذربایجان اعلام شده است ، سال ۲۰۱۹ را “سال ناسیمی” اعلام کرد. یونسکو ششصدمین سالگرد تولد این شاعر را در سال ۱۹۷۳ در مقر خود در پاریس جشن گرفت و همین مراسم بزرگداشت را برای سال ۶۰۰ درگذشت وی ، در سال ۲۰۱۷ ترتیب داد.

یک ایستگاه مترو ، یک خیابان و یک منطقه در شهر باکو ، پایتخت جمهوری آذربایجان ، نام نسیمی را به خود اختصاص داده است. نیم تنه وی در موسسه روابط بین الملل مسکو رونمایی شد ، در حالی که بناهای تاریخی برای این شاعر در باکو ، شمایی ، خاچماز و سایر شهرهای آذربایجان و همچنین در پایتخت اوکراین کی یف بنا شده است.