تور باکو – جمهوری آذربایجان به لیست کشورهایی که در مسابقه  آواز یوروویژن آینده شرکت خواهند کرد، پیوست.

تلویزیون عمومی (ITV) به عنوان یکی از یکی از کانال های تلویزیونی آذربایجان، تأیید کرده است که این کشور در مسابقه یوروویژن  ۲۰۲۰ شرکت خواهد کرد. ITV حق رسمی پخش یوروویژن را دارد. تاکنون ۳۵ کشور مشارکت مقدماتی در این مسابقه را تأیید کرده اند.

پس از پیروزی دانکن لورنس در مسابقه تل آویو سال گذشته، مسابقه آهنگ یوروویژن ۲۰۲۰ در در ماه مه و در هلند برگزار می شود. روتردام به عنوان شهر میزبان برای ۶۵مین دوره مسابقه آهنگ یوروویژن انتخاب شده است. این مسابقه شامل دو مرحله نیمه نهایی خواهد بود که در تاریخ ۱۲ و ۱۴ مه برگزار می شود. فینال در ۱۶ مه برگزار می شود.

جمهوری آذربایجان پس از پیوستن کانال تلویزیونی آذربایجانی ITV به اتحادیه پخش اروپا (EBU)، پخش مسابقه آهنگ یوروویژن را از سال ۲۰۰۸ آغاز کرد و حق رسمی پخش این مسابقه را دریافت کرد. آذربایجان اولین شرکت در این رقابت را در سال ۲۰۰۸ با دوقلوی النور و سمیر انجام داد که موفق شدند با آهنگ خود با نام” روز به روز “در فینال حضور یابد.

زوج درخشان آیزل و آرش که سال بعدش نماینده آذربایجان بودند، در مسابقه ترانه مقام سوم را به دست آوردند ، در حالی که صفورا علیزادا که نماینده کشور در یوروویژن ۲۰۱۰ در اسلو بود ، در رتبه پنجم قرار گرفت. در چهارمین تلاش ال و نیکی با آهنگ “Running Scared” آذربایجان را برنده این مسابقه کردند و این مسابقه را در سال ۲۰۱۲ به سالن کریستال باکو کشاندند. ال و نیکی  اولین زوج دو جنسیتی بودند که از سال ۱۹۶۳ برنده این مسابقه می شوند و البته اولین برندگان از جمهوری آذربایجان.

قابل توجه است که جمهوری آذربایجان در پنج مسابقه پیاپی به بین ۵ شرکت کننده برتر دست یافت – سومی در سال ۲۰۰۹ ، پنجم در سال ۲۰۱۰ ، اول در سال ۲۰۱۱ ، چهارم در سال ۲۰۱۲ و دوم در سال ۲۰۱۳. در سال ۲۰۱۸ ، آیزل ممدووا در مرحله نیمه نهایی یوروویژن ۲۰۱۸ درخشید، اما این قطعه نتوانست آن را به فینال برساند. امسال Chingiz Mustafayev از جمهوری آذربایجان با عملکرد خیره کننده خود همه هواداران یوروویژه را تحت تأثیر قرار داد. این خواننده در مسابقه آهنگ در جایگاه هفتم به پایان دست یافت.