تور باکوباکو در سال ۲۰۲۲ حق میزبانی کنگره بین المللی فضانوردی را به دست آورد. این تصمیم در طی رای گیری که در مجمع عمومی فدراسیون بین المللی فضانوردان در واشنگتن در ۲۵ اکتبر برگزار شد ، گرفته شد.

کنگره امسال به پنجاهمین سالگرد فرود آمدن از ماه اختصاص داشت. جمهوری آذربایجان توسط گروه بزرگی از نمایندگان در کنگره نماینده بود. روالد ساگدیف ، مشاور دانشگاه ، برنامه فضایی آذربایجان با بیان سخنرانی در کنگره ، درباره برنامه فضایی این کشور صحبت کرد و خاطرنشان کرد که باکو کاندیدای شایسته ای برای میزبانی این رویداد در سال ۲۰۲۲ بود.

سنگاپور ، ریو دوژانیرو و دهلی نو از جمله نامزدهای برگزاری این رویداد معتبر بودند.

برگزاری کنگره با عنوان “چالش ها و فرصت های جهانی: به فضا فرصت دهید” در پایتخت آذربایجان در سال ۲۰۲۲ کمک شایانی به ایجاد روابط نزدیک تر با آژانس های فضایی ، شرکت ها و سازمان های خارجی و توسعه سرمایه انسانی خواهد کرد. این امر انتقال فناوری های فضایی به کشور آذربایجان را تسریع می کند و باعث تقویت شهرت این کشور به عنوان یک شریک قابل اعتماد در عرصه های بین المللی می شود. در طول این کنگره ، آذربایجان برای اولین بار در تاریخ خود بیش از ۶۰۰۰ نماینده صنعت فضایی را جمع می کند.

لازم به ذکر است که باکو به لطف کمک ویژه ای که تعدادی از موسسات از جمله وزارت امور خارجه ، آژانس گردشگری دولتی و دفتر کنوانسیون جمهوری آذربایجان ، مرکز حیدر علی اف و مرکز کنگره باکو انجام داده اند ، حق میزبانی IAC 2022 را دریافت کردند. . پیروزی باکو بر سایر شهرهای نامزد نتیجه فعالیت های تبلیغاتی موفق ، ارائه حرفه ای از پتانسیل های گردشگری و قابلیت های سازمانی این کشور بود.

یک تاریخ غنی در مورد برگزاری IAC در جمهوری آذربایجان وجود دارد. بیست و چهارمین کنگره بین المللی فضانوردی در سال ۱۹۷۳ برای نخستین بار در اتحاد جماهیر شوروی باکو با ابتکار رهبر ملی جمهوری آذربایجان حیدر علی اف برگزار شد.