تور باکو – چیزی بهتر از یک فنجان چای تازه وجود ندارد که دومین نوشیدنی پر مصرف جهان پس از آب است. میلیون ها نفر در سراسر جهان به دلایل مختلف از نوشیدن چای لذت می برند.

نوشیدن چای فواید زیادی برای سلامتی دارد. تحقیقات زیادی وجود دارد که نشان می دهد نوشیدن چای می تواند به محافظت از دندان ها و قلب شما کمک کند ، همچنین ممکن است حتی برای جلوگیری از سرطان نیز کمک کند.

این محصول حاوی آنتی اکسیدان هایی است که ما را جوان نگه می دارد و ما را از آسیب در برابر آلودگی محافظت می کند. در عین حال به شما در مرطوب نگه داشتن کمک می کند. قرن هاست که چای به عنوان بخشی از طب سنتی در قاره آسیا مورد استفاده قرار می گیرد. تاریخ این محصول مربوط به چین باستان ، تقریباً ۵۰۰۰ سال پیش است.

چینی ها هزاران سال این محصول مصرف کرده اند. امروزه هر کشوری سنت نوشیدن این محصول خود را دارد. بسیاری از سنت ها ، آداب و رسوم و آیین های نوشیدن چای در سرزمین آتش وجود دارد. در آذربایجان و باکو نیز این محصول چیزی بیش از یک فنجان چای برای شروع روز است. آذربایجانی ها نمی توانند زندگی روزمره خود را بدون این نوشیدنی تازه کننده تصور کنند.

نوشیدن این محصول به بخش اساسی فرهنگ آذربایجان تبدیل شده است. این محصول با گرما و مهمان نوازی همراه است. بنابراین ، این سنت می گوید که نباید اجازه دهید که میهمان بدون داشتن حداقل یک فنجان چای از خانه خارج شود. یک مراسم چای در آذربایجان دارای ویژگی های تازه دم کرده ، روشن ، چای داغ است که در فنجان یا لیوان های کریستالی سرو می شود ، به ویژه “شیشه اورمودو” یعنی “شیشه گلابی”.

به طور کلی ، این محصول درون ظروف سرامیکی ریخته می شود. آب به طرق مختلف جوشانده می شود ، به ویژه در ظروف فلزی گرم شده که به سماور معروف هستند. در جمهوری آذربایجان چای با لیمو ، شکر مکعب یا همان قند ، دسر میوه و مربا سرو می شود. برخی مربای محبوب از آلو ، تمشک ، توت ، گلابی ، هلو ، خربزه ، انجیر ، توت فرنگی و گیلاس تهیه می شود.

این افسانه می گوید ، نوشیدن این محصول با قند توده به جای شکر از دوران قرون وسطایی ناشی می شود ، وقتی حاکمان که از مسمومیت ترس داشتند چای خود را با نوشیدن یک تکه شکر در یک نوشیدنی چک کردند. مراسم این محصول ریشه های عمیقی در سنت جمهوری آذربایجان دارد. یک مراسم چای سنتی قوانین و روش های خاص خود را دارد. میزبان مجبور است این محصول را به هر بازدید کننده پیشنهاد دهد ، حتی اگر این دیدار فقط پنج دقیقه طول بکشد.

طعم چای شیرین یا غیر شیرین بیانگر موافقت یا عدم پذیرش والدین دختر از ازدواج است. اگر والدین زن موافق باشند که زن و شوهر باید در کنار هم باشند ، در پایان گفتگو این محصول را با شکر سرو می کنند. شکر ماده اصلی است که نماد توافق آنهاست. چای غیر شیرین نشانه رد است. مردم آذربایجان ممکن است در خانه های سنتی بنام چایخانه چای بنوشند. مردان برای گذر زمان در یک چایخانه می نشینند ، تخته نرد بازی می کنند و می نوشند.

از نظر تاریخی ، زنان آذربایجانی به اماکن عمومی نمی رفتند ، بنابراین چایخانا محلی برای مردان بود. در جمهوری آذربایجان این محصول به طور عمده در منطقه لنکران-آستارا پرورش می یابد. در سال ۱۹۳۴ ، متخصصان مسکو از لنکران بازدید کردند و نمونه هایی از خاک را گرفتند. آنها نمونه ها را تجزیه و تحلیل کردند و دریافتند که لنکران یکی از مناطق بی پروا برای رشد است. از آن زمان کارخانه های چای در لنکران و مناطق همجوار فعالیت می کردند. لنکران به منطقه اصلی آذربایجان برای زراعت تبدیل شد، برنج ، مرکبات و سبزیجات. این محصول در لنکران آنقدر پرطرفدار است که در کنار ورودی شهر دارای یک بنای چای است – یک سماور عظیم (دیگ چای).