تور باکو – شاید شما هم از آن دست از افرادی باشید که دوست دارید با ماشین و خودروی شخصی خودتان به سفر بروید و شرایط برای سفر کردن با خودرویتان به کشور های اطراف ایران از جمله آذربایجان و باکو نیز آسان تر از دیگر کشورها نیز است.

باکو و آذربایجان

باکو پایتخت آذربایجان یا به زبان آذربایجانی باکی (BAKI) بزرگترین و زیباترین شهر منطقه قفقاز و مقلب به عروس قفقاز است. این شهر یکی از شهرهای نفت خیز جهان است، همچنین باکو بزرگترین بندر کشور جمهوری‌آذربایجان نیز به شمار می آید. سرمایه گذاری دولت و چشم انداز های بی نظیر آذربایجان در طی ۱۰ سال گذشته موجب پیشرفت چشمگیر گردشگری در این کشور شده است. باکو بزرگترین شهر جمهوری آذربایجان و از پرزرق و برق ترین شهرها در کنار دریاچه کاسپین و منطقه قفقاز است.

پایتخت کشور آذربایجان کشوری که ۱۰ میلیون نفر جمعیت دارد، ۳ میلیون نفر را در خود گنجانده است و این رقم با عبور و مرور و رفت و آمد شهرستانی ها به این باکو در روز به ۴ الی ۵ میلیون نفر نیز می‌رسد. باکو دارای یک بیشینه ی تاریخی بسیار قدرتمند و مشترکات فرهنگی بسیاری با شهرهای ایران است. مردم این شهر چهره سنتی شهرشان را با دنیای مدرن مخلوط کردند و ترکیب خارق العاده ای به وجود آوردند. معماری های حیرت انگیز باکو، تاثیر زیادی بر روی این شهر داشته و اگر به جادو اعتقاد داشتیم این شهر را افسانه ای می خواندیم. نام باکو به دلیل وزش بادهای شدید همیشگی که در شبه جزیره ی آبشرون اتفاق می افتد “بادکوبه” بوده است که یک لغت فارسی کهن است، اما برخی معتقد هستند، ریشه‌ی این کلمه به معنی شهر خدا میباشد.

برای سفر به باکو چهار مسیر هوایی، قطار، اتوبوس و ماشین شخصی وجود دارد. هیچ راهی برای سفر با کشتی به این شهر وجود ندارد البته سفر با قطار امکان پذیر است که باید ابتدا از مرز عبور کنید و سپس با قطار های آستارا-باکو که هزینه ی حدود ۲۰ هزار تومان و بیشتر هستند بپردازید. در سفر به این شهر روش هوایی قطعا هزینه بیشتری نسبت به سفر زمینی دارد، اگر حوصله سفر زمینی ندارید و به آسودگی در سفر فکر می کنید پیشنهاد می کنیم حتما سفر هوایی را انتخاب کنید، اگر به سفر زمینی عادت دارید و به هر دلیلی از جمله، ترس از هواپیما، هزینه ی بیشتر، احساس راحتی بیشتر در سفر زمینی را ترجیح میدهید پس شک نکنید و حتما آن را انجام دهید. فقط کافی است عزمتان را جزم کنید و کوله بار سفرتان را ببندید، اما فراموش نکنید قبل از سفر باید برای گرفتن ویزا آذربایجان اقدام کنید. یعنی علاوه بر داشتن پاسپورت برای ورود به این کشور ویزا هم الزامیست.

سفر به باکو با ماشین و خودرو شخصی  از راه زمینی تنها از شهر بیله سوار و آستارا امکان پذیر بوده و از مرز آستارا تا شهر باکو حدود ۳۰۰ کیلومتر و از مرز بیله سوار تا باکو حدود ۲۰۰ کیلومتر فاصله دارد. سعی کنید برای خروج از ساعت ۹ تا ۱۷ در مرز باشید.

پول رایج در این شهر منات و زبان رسمی آذری می باشد. پیشنهاد می شود برای گشت و گذارهای شهری از تاکسی های بنفش استفاده کنید، چون کرایه های پایین تری دارند.

مدارک لازم برای سفر به باکو با خودرو و ماشین شخصی

سفر با اتومبیل شخصی خودتان به باکو مراحلی دارد که باید ابتدا آنها را انجام دهید و کمی هزینه بر است. قبل از اینکه بخواهید از کشور خارج شوید باید مراحل زیر را انجام دهید:

۱– گواهینامه بین المللی (با اعتبار یکساله) : ۹۵ هزار تومان

۲– کارت بین المللی خودرو (با اعتبار یکساله): ۸۶ هزار تومان

۳– پلاک ترانزیت (دائمی): ۲۸۸ هزار تومان

۴– کارت عضویت کانون جهانگردی (با اعتبار یکساله) ۴۴ هزار تومان

۵– برچسب IR (دائمی): ۴ هزار تومان

۶– برگه کاپوتاژ (با اعتبار یکساله) : ۱۷ هزار تومان

۷– بیمه (اگر بیمه ایران بگیرید ۱۵ روزه قیمتی حدود ۷۰ هزار تومان دارد و بیمه سه ماهه ترک بین ۲۱۰ تا ۲۵۰ هزار تومان)

* بعد از یکسال و اتمام اعتبار کاپوتاژ باید حتما به گمرک مراجعه و آنرا ابطال یا تمدید نمایید. کاپوتاژ با اتمام مدت اعتبار “باطل” نمی شود. و عدم ابطال آن جریمه دارد.

* بعد از سال اول چنانچه قصد تمدید کاپوتاژ داشته باشید هزینه پلاک و برچسب IR نخواهید داشت.

* چنانچه در گمرک درگیر کارهای اداری نشوید، میتوانید انجام مراحل اداری را به یکی از کارگزاران گمرک بسپارید. معمولا این افراد با دریافت مبلغی بین ۳۰ تا ۶۰ هزار تومان، حدودا نیم ساعته کار دریافت کاپوتاژ را برای شما انجام خواهند داد.

در کشور آذربایجان اگر به موردی برخوردید که نگرانی برایتان پیش آمد میتوانید با پلیس آذربایجان با شماره ۱۰۲ تماس بگیرید و یا اگر نیاز به آمبولانس داشتید ۱۰۳ تماس بگیرید.

اقامت و هتل در باکو: برای اقامت در باکو راه های مختلفی پیش روی شماست، اجاره آپارتمان و ویلا، رزرو هتل، هاستل. انتخاب هر کدام از مواردی که ذکر شد بستگی به هزینه ای در توان شماست، راحتی طلبی و روحیه شما دارد. سفارش اینترنتی هتل و هاستل و در سفر به باکو مخصوصا از سایت های اینترنتی بزرگ گاها میتواند دردسر ساز باشد، امکان این وجود دارد شما رزرو خود را از طریق یک سایت خیلی معتبر اینترنتی تهیه کنید اما رزرو شما در بدو ورود به هتل باطل شود. ضمن اینکه بخاطر داشته باشید، تصاویر هتل همیشه بسیار زیباتر از واقعیت آنهاست، شما باید هتل هایی را انتخاب کنید که در مرکز شهر هستند. لیست هتل هایی که باکوگشت همواره تجربه همکاری با آنها را داشته در سایت ما موجود هست می توانید مشاهده کنید، ما در مورد هتل های طرف قراردادمان اکراه نمی کنیم.