تور باکو – ده سال پیش هیچ کس باور نمی کرد که باکو و آذربایجان بتواند مسابقات قهرمانی اروپا یا همان یورو را برگزار کند. اما نزدیک به یک دهه کار در جهت تقویت فوتبال در جمهوری آذربایجان ثمر بخش بوده و باکو برای یورو ۲۰۲۰ به عنوان یکی از شهرهای میزبان انتخاب شده است!

در مورد یورو ۲۰۲۰ صحبت می کنیم، بسیاری از هواداران فوتبال بیش از هر چیز به یک سؤال علاقه مند هستند: چرا این مسابقات قهرمانی در ۱۳ کشور برگزار می شود و نه یک یا دو کشور طبق معمول؟ میشل پلاتینی ، رئیس سابق یوفا ، پاسخ این سوال را تا حد زیادی به خود اختصاص داده است.

او از روزهای آغاز فعالیت خود به کشورهایی که فوتبال آنچنان پیشرفته نیست، به ویژه در اروپای شرقی توجه کرده است. هنگامی که روند مناقصه سنتی برای تصمیم گیری در مورد کشور برای میزبانی یورو ۲۰۲۰ متوقف شد، آقای پلاتینی راهی برای به اشتراک گذاشتن این مسابقات با برخی از ملل کوچکتر فوتبال دید. وی پیشنهاد کرد که شصتمین سالگرد این مسابقات قهرمانی در سراسر قاره برگزار شود. همانطور که اینفانتینو، دبیرکل سابق یوفا و رئیس حال حاضر فیفا اظهار داشت ، به جای برگزاری مسابقات در یک کشور ، ما در سال ۲۰۲۰ یک تورنمنت در سرتاسر اروپا خواهیم داشت.

ایده آقای پلاتینی توسط یوفا بدون نیاز به رای گیری پذیرفته شد ، اما استقبال از مفسران و هواداران مختلف بود. برخی معتقدند که این مسابقات شخصیت و انسجام ارائه شده توسط یک کشور میزبان را از دست می دهد ، در حالی که برخی دیگر نگران تیم ها برای طی مسافت هستند و هواداران باید هنگام سفر، از کل اروپا عبور کنند.

وقتی ۱۹ اتحادیه فوتبال اروپا علاقه خود را به میزبانی این مسابقات نشان دادند ، آقای پلاتینی استدلال جدی برای خاموش کردن روزهای قبل داشت:

ما بسیار افتخار می کنیم که علاقه زیادی به روند مناقصه می بینیم ، بیش از نیمی از انجمنهای عضو ما مایل به میزبانی مسابقات  یورو ۲۰۲۰ یوفا هستند.

سومین بار، خوش شانسی برای باکو

شما احتمالاً این را نمی دانید، اما این سومین امید باکو برای میزبانی مسابقات قهرمانی اروپا بود. در سال ۲۰۰۴ ، جمهوری آذربایجان یکی از ۸ کشوری بود که برای میزبانی یورو ۲۰۱۲ انتخاب شده بود ، اما آنها در اولین مسابقه از سه دور انتخابی به همراه روسیه و رومانی از مسابقه خارج شدند. سرانجام این مسابقات به لهستان و اوکراین اهدا شد. هیئت مدیره فوتبال آذربایجان AFFA علاقه مند به میزبانی یورو ۲۰۱۶ بود ، اما در زمان پیشنهاد، باکو برای میزبانی بازی های المپیک تابستانی درخواست کرده بود ، بنابراین تمام تلاش ها در این جهت متمرکز شده بود.

جمهوری آذربایجان و گرجستان همسایه در ابتدا ابراز علاقه کردند تا پیشنهاد مشترکی را برای میزبانی یورو ۲۰۲۰ بدست آورند. با این حال ، هنگامی که یوفا برنامه های خود را برای مسابقات گسترده ای در قاره اروپا اعلام کرد ، باکو در موقعیتی قدرتمند برای پیشنهاد برای میزبانی برخی از مسابقات بود. درست همانگونه که اقتصاد این کشور طی یک دهه گذشته توسعه یافته بود ، فوتبال و زیرساخت های ورزشی نیز توسعه یافته بودند. نکته کلیدی در مناقصه ساخت ورزشگاه ملی جدید با صندلی بیش از ۶۵۰۰۰ نفر بود.

چهار مسابقه در باکو

شهرهای میزبان یورو ۲۰۲۰ با رأی گیری در جلسه کمیته اجرایی یوفا در ژنو (سوئیس) مشخص شد. اعضای کمیته ابتدا شهری را انتخاب کردند که میزبان مسابقات نهایی و نیمه نهایی باشد. استادیوم ومبلی لندن پس از آنکه تنها رقیب آن یعنی مونیخ ، نامزدی خود را پس گرفت ، بدون رأی انتخاب شد. لحظه افتخار باکو – لحظه رای دادن به چهار مکان که در هر مرحله یک مسابقه یک چهارم نهایی و سه بازی گروهی برگزار می شود. باکو دوم شد ، پشت مونیخ. پیروزان مونیخ (۳۸ امتیاز) ، باکو (۳۷ امتیاز) ، سن پترزبورگ (۲۹ امتیاز) و رم (۲۰ امتیاز) بودند. در این مرحله بروکسل ، کاردیف و بوداپست بدشانس بودند.

دو دور پایانی رأی گیری ، شهرها را از شش منطقه جغرافیایی مشخص می کند که یک مسابقه یک شانزدهم نهایی و سه بازی گروهی برگزار می شود. برندگان این رقابت ها عبارتند از بروکسل (بلژیک) ، کپنهاگ (دانمارک) ، بوداپست (مجارستان) ، آمستردام (هلند) ، دوبلین (ایرلند) ، بخارست (رومانی) ، گلاسکو (اسکاتلند) و بیلبائو (اسپانیا). کاردیف و استکهلم (سوئد) در رای گیری باختند ، در حالی که پیشنهادات مینسک (بلاروس) ، اورشلیم (اسرائیل) ، اسکوپیه (مقدونیه) و صوفیا (بلغارستان) قبلاً به دلیل عدم رعایت معیارهای انتخاب منتفی شده بود.

باکو و سن پترزبورگ در همین گروه میزبان مسابقات خواهند بود. بیست و چهار تیم در یورو ۲۰۲۰ در شش گروه به رقابت می پردازند که ۵۱ بازی در کل انجام می شود.

به مسابقات یوفا در باکو خوش آمدید

استادیوم المپیک باکو

  • نام: ورزشگاه المپیک باکو
  • ظرفیت: ۶۹،۰۰۰ صندلی
  • در سال ۲۰۱۵ افتتاح شد
  • تیم میزبان: تیم ملی آذربایجان
  • فاصله تا مرکز شهر: تقریباً ۱۲ کیلومتر

این استادیوم در شمال شرقی باکو واقع شده است. حمل و نقل عمومی سریعترین و کارآمدترین راه برای رسیدن به ورزشگاه خواهد بود ، بنابراین ما آن را به شدت توصیه می کنیم!

استادیوم المپیک باکو در طول این رویداد پارکینگی برای وسایل نقلیه خصوصی فراهم نخواهد کرد. بسته شدن جاده های بزرگ در روز مسابقه انجام خواهد شد. درعوض ، برنامه ریزی کنید تا اتومبیل خود را در کنار مراکز حمل و نقل پارک کنید و از وسایل حمل و نقل عمومی برای رسیدن به ورزشگاه استفاده کنید. همین مورد در مورد مسافرت با تاکسی نیز صدق می کند: بسته شدن جاده ها و اختلال در مسافرت احتمالاً در سفر شما تأثیر می گذارد.

بهتر است درباره آذربایجان بدانید

  1. برای ورود به آذربایجان به ویزا احتیاج خواهید داشت.
  2. هزینه های رومینگ احتمالی را با ارائه دهنده خود بررسی کنید.
  3. واحد پول محلی منات(AZN) است
  4. زبان رسمی آذربایجان، ترکی آذری بوده و البته با روسی و انگلیسی نیز مشکلی در آنجا نخواهید داشت.

📅 مسابقات در ورزشگاه المپیک باکو

  • شنبه ، ۱۳ ژوئن – مسابقه گروه A
  • چهارشنبه ، ۱۷ ژوئن – مسابقه گروه A
  • یکشنبه ، ۲۱ ژوئن – مسابقه گروه A
  • شنبه ، چهارم ژوئیه ، ساعت ۱۸:۰۰ CET – مرحله یک چهارم نهایی