تور باکوهواپیمایی جمهوری آذربایجان (به زبان آذربایجانی: Azərbaycan Hava Yolları) که با نام آزال (AZAL) نیز شناخته می شود، حامل پرچم و بزرگترین شرکت هواپیمایی کشور آذربایجان است. این شرکت هواپیمایی مستقر در باکو، مجاور فرودگاه بین المللی حیدر علی اف ، به مقصدی در سراسر آسیا ، کشورهای مشترک المنافع ، اروپا و ایالات متحده آمریکا فعالیت می کند. شرکت هواپیمایی جمهوری آذربایجان عضو انجمن بین المللی حمل و نقل هوایی است. این هواپیمایی در ۷ آوریل ۱۹۹۲ به عنوان اولین شرکت هواپیمایی ملی که پس از استقلال این کشور تأسیس شد.

برای تورهای هوایی باکو نیز باکوگشت طرف قرارداد با هواپیمایی آزال می باشد.

تاریخچه هواپیمایی آزال آذربایجان

در سال ۱۹۹۰ ، جمهوری آذربایجان اعلام کرد که هواپیمایی خود را تأسیس می کند و مستقل از آئروفلوت Aeroflot عمل خواهد کرد، که ارائه دهنده طولانی مدت خدمات هوایی برای جمهوری های شوروی بوده است. شرکت هواپیمایی جمهوری آذربایجان (آزال) در ۱۷ اوت ۱۹۹۲ رسما تأسیس شد. اولین رئیس آن واجیف صدخلی بود.

شرکت هواپیمایی جمهوری آذربایجان با نام آذربایجان هاوا یولاری نیز به زودی بالهای خود را در جهان خارج از اتحاد جماهیر شوروی گسترش داد که دامنه انحصاری آئروفلوت بود. یک مسیر برنامه ریزی شده باکو – استانبول در ژانویه ۱۹۹۱ با همکاری شرکت هواپیمایی ترکیه انجام شد و کارخانه باری Aviasharg با همکاری امارات متحده عربی ایجاد شد. آزال ناوگان عظیمی از آئروفلوت به ارث برد ، از جمله بیش از ۲۰ فروند هواپیمای Tupolev ساخت شوروی ، برخی از هواپیماهای مسافربری منطقه ای ، ۹۰ فروند هواپیمای سبک و ۵۰ فروند بالگرد. به زودی اجاره یک جفت بوئینگ ۷۲۷s که زمانی متعلق به PanAm بود و در سال ۱۹۶۸ ساخته شد در دستور کار قرار گرفت.

در نوامبر ۱۹۹۴ ، آزال مسیری را به مقصد دبی شروع کرد که به همراه استانبول منبع اصلی کالاهای غربی بود. به زودی نیز به تهران ، تل آویو ، سن پترزبورگ ، لندن و چین پرواز می کرد. سرویس به چندین مقصد منطقه ای در اواسط سال ۱۹۹۸ به دلیل حاشیه ها و نیاز به تعمیر سه فروند هواپیمای Yak-40 متوقف شد. به استثنای چند شهر بزرگ ، خدمات به کشورهای همسایه CIS در ژانویه سال ۱۹۹۹ به دلیل بدهی متوقف شد. این مسیرها نیز به طور کلی سودآور نبودند ، و از قطارها با رقابت جدید روبرو بودند. براساس آژانس خبری ترند، پروازهای داخلی تنها حدود ۱۶ درصد از ترافیک آزال در سال ۱۹۹۸ را به خود اختصاص داده است.

اختلاف مرزی جمهوری آذربایجان با ارمنستان در مورد قره باغ، اختصاص منابع برای خرید دو فروند بوئینگ ۷۵۷ جدید از  ایالات متحده را به تأخیر انداخت.  هواپیمای ۷۵۷ اولین بار در پاییز سال ۲۰۰۰ تحویل داده شدند. هواپیماها راحتی و کارایی بی سابقه ای را در مسیرهای بین المللی با مسافت طولانی ارائه دادند. آنها همچنین به طرح یک تصویر مدرن از آذربایجان به جهان کمک کردند. دومین بوئینگ ۷۵۷ که تحویل داده می شود در دسامبر به دلیل زلزله اخیر در جمهوری آذربایجان با تجهیزات پزشکی همراه شد. در ژانویه سال ۲۰۰۱ ، آزال از یک هواپیماها برای شروع کار مسیری پاریس – باکو با همکاری Air France استفاده کرد.

جمهوری آذربایجان ، یک کشور عمدتا مسلمان ، پس از حملات تروریستی ۱۱ سپتامبر به ایالات متحده ، کاهش ترافیک هوایی را تجربه کرد. با این وجود ، آزال توانست تا سال ۲۰۰۱ سودآور بماند ، و حتی در جهت پرداخت بدهی خود پیشرفت کند. این شرکت هواپیمایی پس از بازنشستگی مدل های قدیمی خود در شوروی ، به زودی در حال خرید هواپیماهای جدید دیگری بود. آزال اولین هلیکوپترهای ساخته شده غربی خود را در اکتبر ۲۰۰۲ سفارش داد ، شش فروند با ۵۲ میلیون یورو از Eurocopter خریداری کرد. آزال از هلیکوپترها برای حمل پرسنل و تجهیزات مورد استفاده در تجهیزات نفتی در دریای خزر استفاده کرد.

در ژوئیه ۲۰۰۴ ، دو فروند هواپیمای آزال توسط ترکیه به دلیل بدهی ۱۲ ساله ای که وزارت کشاورزی جمهوری آذربایجان به یک شرکت ترکی بدهکار بود ، توقیف شد. در همان ماه ، آزال به شرکت اوکراینی، تعدادی آنتونوف An-140 سفارش داد تا ناوگان منطقه ای خود را دوباره پر کنند ، و برای چهار هواپیما حدود ۳۶ میلیون دلار پرداخت کردند.

در ۲۳ و ۲۴ دسامبر ۲۰۱۴ ، شرکت هواپیمایی جمهوری آذربایجان ۲ فروند بوئینینگ ۷۸۷ دریلینر را که سفارش داده بود تحویل گرفت. این شرکت هواپیمایی همچنین سرویس اقتصادی و پریمیوم خود را به همراه معرفی ۷۸۷ به بازار عرضه کرد.

هواپیمایی بوتا ایرویز
هواپیمایی بوتا ایرویز

هواپیمایی بوتا ایرویز آذربایجان

بوتا ایرویز یک شرکت هواپیمایی کم هزینه مستقر در باکو است که پایگاه اصلی عملیاتی آن در فرودگاه بین المللی حیدر علی اف است. این شرکت تابعه کامل شرکت هواپیمایی جمهوری آذربایجان یا آزال است.

در دسامبر سال ۲۰۱۶ اعلام شد که شرکت آزال، هواپیمایی داخلی کم هزینه خود را با نام آزال جت راه‌اندازی خواهد کرد. پس از یک سال کار ، تصمیم بر این شد که آزال جت با هواپیمایی جدید به نام بوتا ایرویز جایگزین شود که این ناوگان دو هواپیمای Embraer را در محل کار خود داشته باشد که توسط کارمندان خود و با یک سیاست تعرفه مستقل اداره می شود.

در ۱۶ ژانویه ۲۰۱۸ ، بوتا ایرویز با خدمات یک بار پرواز در هفته به صوفیا، اولین خدمات خود را به مقصد در داخل اتحادیه اروپا آغاز کرد. بعداً در همان ماه دسامبر ، بوتا ایرویز از هشتمین جت خود Embraer 190 استقبال کرد.

در سال ۲۰۱۹ ، بوتا ایرویز، باتومی، اوفا و اودسا را ​​به ۱۸ مقصد برای هواپیمایی اش اضافه کرد. از ژانویه سال ۲۰۱۹ ، بوتا ایرویز به ۷ کشور جهان و به ۱۸ مقصد پرواز می کند.