تور باکو – گیاهان، ادویه جات و ترشی جات از قرن هاست که برای اهداف آشپزی و دارویی استفاده می شده اند. بعضی از ادویه ها زمانی ارزش سنگینی در طلا داشتند. استفاده از مواد غذایی برای اهداف دارویی آنها به صدها سال بر می گردد.

بیشتر گیاهان و ادویه ها دارای خواص مفیدی هستند و برای کاهش التهاب ، بهبود سلامت قلب ، تقویت سیستم ایمنی بدن و حتی جلوگیری و مبارزه با سرطان کار می کنند. ادویه جات ترش یا شیرین ، همیشه به دلیل توانایی خود در افزودن طعم ، رنگ و عطر به هر غذایی ارزشمند بوده اند. گیاهان و ادویه های مختلف در درجه اول برای افزودن طعم و عطر به مواد غذایی استفاده می شوند.

ادویه جات و گیاهان بخشی اجتناب ناپذیر از غذاهای آذربایجانی در باکو هستند. دستور العمل های سنتی غذاهای آذربایجانی سرشار از طیف گسترده ای از ادویه ها و گیاهان است. برخی از ادویه های اصلی وجود دارد ، که در بسیاری از غذاهای آذربایجانی استفاده می شود. زعفران ، زیره ، سماق ، هل و همچنین گیاهانی مانند نعنا ، شوید ، جعفری ، کرفس ، ریحان و غیره از ادویه های بسیار مورد استفاده در آشپزی هستند. در اینجا رایج ترین گیاهان و ادویه ها را در غذاهای آذربایجانی مشاهده خواهید کرد.

زعفران

جمهوری آذربایجان یکی از قدیمی ترین مراکز زعفران جهان است. بیش از هزار سال پیش در بعضی از مناطق آذربایجان کشت شده است. مرغوب ترین نوع این ادویه در آذربایجان ، به طور دقیق ، در بلقه ، شهرکی در نزدیکی پایتخت باکو پرورش یافته است. زعفران مورد استفاده در غذاهای آذربایجانی ۴۰۰۰ سال پیش در کشورهای آسیایی شناخته شده بود.

 در برخی از آثار خود ، نظامی گنجوی ، شاعر برجسته ایرانی، زعفران را به عنوان درمانی برای بسیاری از بیماری ها توصیه کرد. زعفران مهمترین ادویه در بسیاری از غذاهای ملی (pilaf ، bozbash ، piti و…) است.

زیره

زیره سبز دومین ادویه محبوب بعد از فلفل سیاه است. این یک ادویه اساسی در غذاهای آذربایجانی است.  این ماده اغلب در پخت و پز کباب آذربایجانی استفاده می شود. علاوه بر این ، زیره در تقویت کاهش وزن ، بهبود کنترل قند خون و کاهش عفونت های ناشی از مواد غذایی بسیار مفید است.

ریحان

ریحان از گیاهان معطر متنوع و پر کاربرد است. گونه های زیادی از ریحان وجود دارد. برخی از آنها عطرهایی را یادآور آناناس ، لیمو ، دارچین یا میخک می کنند. دیگر ریحان ها برگهای بنفش زیبایی دارند. ریحان شیرین ، کمی تلخ و مکمل عالی برای هر غذایی است. در جمهوری آذربایجان به سوپ ها ، سبزیجات، نخود فرنگی ، لوبیا ، گوجه فرنگی ، اسفناج ، سوسیس و همچنین گوشت و ماهی اضافه می شود. فواید سلامتی ریحان شامل کاهش التهاب است و گفته می شود که خاصیت ضد پیری و ضد باکتریایی دارد.

سماق

اوایل ماه آگوست زمان برداشت محصول سماق است ، زیرا باران می تواند بسیاری از عطرها و ویتامین C را از بین ببرد.  حدود ۲۵۰ گونه از این ادویه در مناطق گوبا ، لنکران ، گویچای ، شیکی و زاگاتالا در جمهوری آذربایجان رشد می کند. این گیاه مایل به قرمز ماده ای اساسی در غذاهای ملی است و می توان از آن در انواع دستور العمل ها استفاده کرد. این ادویه خوشمزه با لیمو اغلب برای فصله کردن گوشت و سبزیجات استفاده می شود. باید حتماً سماق را روی کباب آبدار و کبابهای گرم بپاشید. آنتی اکسیدان ها یکی از بزرگترین فواید سلامتی این ادویه است. سماق همچنین می تواند به عادی سازی قند خون برای دیابت و پیش دیابت کمک کند.

نعنا

نعنا به طور گسترده ای در آشپزی در سراسر جهان مورد استفاده قرار می گیرد ، یکی از رایج ترین ادویه ها است که به طور گسترده در کشورهای شرقی مورد استفاده قرار می گیرد. می توان به دو شکل تازه و خشک به غذاها افزود. نعنا یک ماده محبوب در بسیاری از غذاها و نوشیدنی ها است ، از چای ها و نوشیدنی های الکلی گرفته تا سس ها ، سالادها و دسرها. نعناع تازه عطر و طعم متمایز خود را به تعدادی از دستور العمل ها مانند سوپ سنتی آذربایجانی که از ماست ساده و گیاهان دارویی ، کباب ، سوپ کباب کوفته و سایر غذاها تهیه می شود ، می بخشد. فواید سلامتی آن شامل کمک به هضم غذا ، درمان سرگیجه ، درمان تهوع ، درمان سردرد ، درمان احتقان بینی ، بهبود سلامت دندان ، تقویت پوست ، تقویت سلامت چشم ، کاهش وزن و تقویت ایمنی است.

زردچوبه یا کورکومه

از زمان های بسیار قدیم ، از curcuma در جمهوری آذربایجان استفاده می شده است. این ادویه طلایی به طور گسترده ای مورد استفاده در غذاهای ملی است. یکی از محبوب ترین ادویه ها ، عطر و طعم را به گوشت ، سبزیجات ، غلات ، غذاهای شیرین و نوشیدنی اضافه می کند. Curcuma اثرات ضد التهابی قدرتمند دارد. این ادویه اغلب برای آرتروز ، سوزش سر دل (سوء هاضمه) ، درد مفاصل ، درد معده ، اسهال ، گاز روده ، نفخ معده ، از بین رفتن اشتها و غیره استفاده می شود.

دارچین

دارچین در بسیاری از دسرها مورد استفاده قرار می گیرد. بیشتر افراد از دارچین برای طعم دادن به قهوه خود ، در غذاهای پخته شده و در بعضی از غذاهای خوش طعم استفاده می کنند. ادویه قهوه ای قرمز یا دارچین همانطور که در اینجا خوانده می شود ، جزء اجتناب ناپذیر غذاهای آذربایجانی است.

زنجبیل

زنجبیل با داشتن تاریخ باستانی و فواید بیکران سلامتی ، توسط بسیاری از فرهنگ ها به عنوان ادویه ای از آسمان مورد استقبال قرار گرفته است. زنجبیل را می توان از تازه ، خشک ، پودر یا به عنوان روغن یا آب میوه استفاده کرد.  به سالادها ، سوپ ها ، قارچ ها ، غلات ، لوبیا و پنیر اضافه می شود. مردم آذربایجان نیز از خواص درمانی این ادویه استفاده می کنند. مخلوط عسل و زنجبیل درمانی عالی برای سرماخوردگی و سایر بیماری ها محسوب می شود. چای زنجبیل با جوشاندن ریشه زنجبیل تازه در آب ایجاد می شود. آب لیمو و عسل به این مایع آغشته اضافه می شوند. علاوه بر این ، نوشیدن یک لیوان آب زنجبیل هر روز می تواند به تقویت دستگاه گوارش شما کمک کند.