سوغاتی های باکو بسیار جذاب هستند و بهترین هدیه اند برای افرادی که منتظر برگشت شما از سفر باکو در نوروز ۱۴۰۰ هستند. باکو یک مقصد توریستی جذاب است. عمدتا به این دلیل که ترکیبی نادر و غیرمعمول از فرهنگ شرقی و غربی، عرفان‌های باستانی و محیط شهری مدرن است. خرید سوغات در باکو لذت وصف‌ ناشدنی دارد.

در هر مسافرتی سوغاتی جایگاه ویژه ایی دارد. چرا که روزها و سال‌ها می‌تواند انسان را با خاطره‌های خوش سفر پیوند دهد. از جمله سوغاتی های معروف آذربایجان را می‌توان به صنایع دستی و بازارهای فرش اشاره کرد. اما اگر در ادامه این مطلب همراه ما باشید، می‌توانید با دیگر اجناسی که از این شهر زیبا با خود به همراه ببرید آشنا شوید.

سوغاتی های خوراکی باکو

سوغاتی های باکو

شیرینی ها و مربا ها

باقلاوای آذری یا شککی پاخلواسی، شکر پاره یا شکر بارا باکو، گوقال، بادام بورا، مربای گیلاس سفید، مریای ذغال اخته، کمپوت های میوه فیخوا، هیوا و غیره

سوغاتی های باکو

مکمل های غذاهای سنتی

شاه بلوط و برگ مو کوچک مخصوص

مکمل های همراه  نوشیدن

ساچاقلی پندیر یا پنیر رشتهای ، میگو مخصوص دریای خزر یا خزر گیروتکاسی

سوغاتی های تزئیناتی و یادگاری باکو

سوغاتی های باکو

فرش های دست بافت آذری

میتوان گفت آذربایجان به همراه ایران یکی از کشور های صادر کننده ی فرش است و صنعت فرش در این کشور از جایگاه ویژه ای نزد مردم و مسئولان دارد و اهمیت ویژه ای برای این صنعت قائل هستند ، بنابراین اگر به دنبال یک فرش تمام دست بافت هستید حتما یکی از فرش های آذری را تست کنید این فرش ها بی نظیر هستند

سوغاتی های باکو

کلاه، کفش و آهنربا های تزئینی

کلاه های دستبافت و مخصوص آذری که ظاهر بسیار زیبایی دارند و همینطور کفش های دست ساز که همگی توسط هنرمندان کشور آذربایجان تهیه و تولید شده اند یکی از بهترین سوغاتی هایی است که میتوانید در باکو به سراغ خرید آن بروید هر دوی این کالا ها از دوخت های بی نظیر و نشانه های آذری برخوردار هستند

آهنربا های تزئینی امروزه در اکثر آشپزخانه ها و اتاق های ما به چشم میخورند ، آهنربا های تزئینی باکو از اجسام مختلفی تشکیل شده اند و دارای المان های بسیار زیبایی هستند ، میتوان گفت اکثر گردشگران برای تهیه ی یکی از آنها نقشه میکشد.

سوغاتی های باکو

استکان های رنگی

ابتدا با جادوی رنگ ها شروع می کنیم ، استکان های رنگی آذری یکی از سوغاتی های ویژه باکو هستند ، این استکان ها در طرح ها و رنگ های مختلف گردشگران را وسوسه می کند . لذت نوشیدن یک استکان چای آذری را با این استکان ها از دست ندهید ، یکی از پر فروش ترین سوغاتی های باکو استکان های رنگی آن است.

سوغاتی های باکو

نقاشی های نفتی

آذربایجان یکی از کشور هایی است که درآمد های زیادی از طریق فروش نفت دارد ، اما اینبار ما میخواهیم در رابطه با آمیخته شدن نفت و هنر برایتان بگوییم . بله درست شنیدید هنرمندان آذربایجانی با استفاده از نفت به ترسیم آثاری  از جمله مکان های تاریخی و دیدنی باکو می پردازند ، البته که رنگ های روغنی دیگر نیز در این نقاشی ها استفاده  میشوند اما بخش اصلی آن از رنگ تیره ی نفتی الهام میگیرد

کلاغایی سربندی زیبا از سوغاتی های باکو

این یک روسری سنتی آذری برای زنان و بخش جدایی ناپذیر از لباس ملی زنان است. همچنین یک هدیه استثنایی است که به خود یا زنی که ارزش آن را دارد می‌توانید هدیه دهید.

جواهرات آذربایجانی از مهم‌ترین سوغاتی های باکو

بندهای فلزی، تزئینات فلزات گران‌بها از جمله سوغاتی های باکو هستن. آذری‌ها چند روش برجسته در ساخت جواهرات دارند و قطعات هنری واقعی تولید می‌کنند.

چراغ

این یک سوغات سرامیکی بسیار محبوب از آذربایجان است. به شکل یک چراغ روغن است که در قرون وسطی در این قلمرو استفاده می‌شده است. همچنین نماد آتش است. چراغ سوغات جذاب دیگری است که باید از “سرزمین آتش” به خاطر بسپارید.

سوغاتی های باکو

تخته نرد از معروف‌ترین سوغاتی های باکو

مردان آذربایجانی بازی‌های تخته‌ای مورد علاقه خود را دارند. تخته نرد از جمله این بازی‌ها است. ماهیت بازی ساده و جالب است اما از همه مهمتر اینکه تخته نرد نیز یک شیء هنری است. تخته نرد از انواع خاصی از چوب که بیشتر آن‌ها دست ساز و با تصویر باکو قدیمی و جاذبه‌های مهم محلی ساخته می‌شود.

 


راهنمای سفر به باکو آذربایجان ، سوغاتی های شهرباکو