تور باکو – دیدنی های باکو آنقدر زیاد و جذاب است و هرکدام یک تاریخچه منحصربفرد و حرفی برای گفتن دارند. باکو از نظر جاذبه‌های طبیعی و فرهنگی بسیار غنی است که می‌توان گفت برای لذت بردن از زیبایی‌های آن حتی سه روز گشت در شهر هم کافی نباشد. دیدن مکان‌های شگفت‌انگیز باکو و کسب اطلاعات کامل از تاریخچه آن‌ها معمولا بین ۴ الی ۶ زمان می‌طلبد. جالب است بدانید که دیدنی‌های باکو محدود به جاذبه‌های درون شهر نمی‌شود. در اطراف آن نیز مکان‌های تاریخی زیبایی است به راحتی نمی‌توان از کنار آن‌ها گذشت.

باکو شهری شگفت‌انگیز در سواحل دریای خزر است که نتیجه رشد سریع آن در زمینه معماری، آسمان خراش‌های دیدنی و بناهای جذاب است. گذشته شرقی و آینده فناوری پیشرفته در ساخت‌وسازها و بناهای باکو به شکلی گره خورده است که تصور سفر در زمان را برای شما تداعی می‌کند، در تور باکو حتما به مناطق دیدنی زیر سر بزنید.

معرفی دیدنی های باکو

پایتخت آذربایجان که “فرزند عشق معماری پاریس و دبی” لقب گرفته است، یکی از باشکوه‌ترین شهرهای جهان است. باکو مخفف دریا و خورشید، خیابان‌های پیچ در پیچ شهر قدیمی، آسمان خراش‌ها، بوتیک‌های مدرن و بناهای تاریخی و معماری رنگارنگ است.

قدم زدن در باکو و لذت بردن از کاوش در استحکامات قرن دوازدهم شهر قدیمی و تماشای برج‌های شعله معروف، تحیر شما را برمی‌انگیزد.

در ادامه این مطلب با معرفی دیدنی های باکو با ما همراه باشید.

دیدنی های باکو ، مکان های دیدنی باکو

ایچری شهر؛ باکوی کوچک

ایچری شهر که گاهی نیز شهر قدیمی یا شهر داخلی نامیده می‌شود، یک مجموعه تاریخی منحصر به فرد در قلب شهر باکو است. ایچری شهر قدیمی‌ترین قسمت مسکونی باکو است. این مکان در سال ۱۹۷۷ به عنوان یک اثر تاریخی و فرهنگی ملی اعلام شد. همچنین در سال ۲۰۰۰ در فهرست میراث جهانی یونسکو ثبت شد.

برای قرن‌های طولانی، باکو چیزی فراتر از ایچری شهر نبود. سرزمینی که توسط دو دیوار ضخیم قلعه احاطه شده بود، هر آنچه ساکنان شهر به آن نیاز داشتند را در خود داشت. در ایچری شهر حتی حاکمان در کنار رعایای خود زندگی می کردند.

سه طرف این شهر توسط یک دیوار قلعه ضخیم احاطه شده‌اند و یک طرف آن رو به دریای خزر باز است. در اصل، دو عدد از دیوارهای قلعه وظیفه محافظت از باکو را داشتند و یک دیوار بین دریا و شهر قرار داشت. گرچه در طول زمان، دیوار بیرونی و حتی بعضی از بخش‌های دیوار داخلی تخریب شده است.

در این نمای باستانی، ساختمان‌ها از سنگ آهک تراش‌خورده و صیقلی ساخته شده‌اند. خیابان‌ها در ایچری شهر نیز باریک و پر پیچ‌و‌خم هستند. اگر به دنبال دیدنی های باکو و لذت از تماشای آن‌ها هستید، ایچری شهر بهترین انتخاب است. Baku old city

دیدنی های باکو ، مکان های دیدنی باکو

دروازه مراد؛ دروازه‌ای به تاریخ غنی باکو

دروازه مراد باکو بخشی از دیوار شرقی قلعه ایچری شهر و از دیدنی های باکو است. این دروازه دیرتر از همه سازه‌ها در قلعه ​​ساخته شده است. زمانی که باکو در قرن شانزدهم توسط ترک‌ها فتح شد، این دروازه به نام سلطان مراد سوم نامگذاری شد.

از لحاظ معماری، درگاه شرقی به سبک دیوانخانه و مقبره‌های سلسله شیروان ساخته شده است. تماشای بعضی از عناصر رکود هنری در ساختمان از جمله کیفیت پایین سنگ و زوال خلوص مهارت تزئینی آذربایجانی یک تضاد بزرگ در مقابل معماری دوره شیروانی است. البته شاید دلیل آن را شرایط سخت و حملات نظامی متعدد به شبه جزیره دانست.

“دروازه مراد” توسط معماری از تبریز ساخته شده است. قسمت بالای درگاه با کتیبه‌ای به زبان عربی با عبارت  “این بنای اصیل در روزهای حکومت عادل ترین و بزرگترین سلطان مراد اولو راجب بابا باکوجی در سال ۹۹۴ (۱۵۸۵-۱۵۸۶) ساخته شده است.” تزئین شده است.

همچنین بخوانید: “معرفی غذاهای باکو برای تور نوروز ۱۴۰۲ باکو

دیدنی های باکو ، مکان های دیدنی باکو

قیز قالاسی قلعه‌ای باشکوه از هنر دوره شروانشاهان

با شکوه ترین و مرموزترین بنای دیدنی در ایچری شهر باکو، برج دوشیزه یا به زبان آذربایجانی Gyz Galasi است. برج دوشیزه به دلیل شکل و طراحی منحصر به فرد خود، به نماد غیر رسمی باکو تبدیل شده است. قلعه دختر باکو با ۲۸ متر طول، یک مکان دیدنی متمایز در ایچری شهر است و میتوانید در تور باکو تماشا کنید.

این برج استوانه‌ای روی یک برآمدگی صخره‌ای که به دریای خزر متصل بود ساخته شده است. بنابراین اگرچه ساحل دریا امتداد یافته ولی برج دوشیزه اکنون ۲۰۰ متر با آب فاصله دارد.

دیوارهای برج قیز قالاسی از آجر ضخیم ساخته شده‌اند و فقط از طریق یک پله پیچ در پیچ می‌توان به بالای آن دسترسی پیدا کرد. منظره‌ای که از بالا تماشا می‌کنید، چشم‌انداز زیبایی از ایچری شهر، دریای خزر و بقیه شهر است. زمان ساخت برج دوشیزه هنوز محل بحث و مجادله است.

بعضی بر این عقیده‌اند که این برج در قرن ۱۲ ساخته شده است. شاهد این دلیل، کتیبه‌ای است که در کنار برج تاریخ آن را به این دوره زمانی می دهد و معمار را مسعود بن داود می نامد. وقتی به ساخت و ساز نگاه می‌کنید، مشخص است که نیمه پایینی آن بسیار قدیمی‌تر از نیمه بالایی است. نیمه پایانی در قرن ۵ و ۶ و نیمه برتر در قرن ۱۲ ساخته شده است. همچنین برای رزرو هتل نزدیک شهر قدیمی و قیز قالاسی به صفحه هتل باکو مراجعه کنید.

دیدنی های باکو ، مکان های دیدنی باکو

کاخ شیروانشاهان؛ شکوه و عظمت یک سلطنت تاریخی

شیروانشاهان تقریباً ۷۰۰ سال بر منطقه‌ای که امروزه با نام آذربایجان شناخته می‌شود، حکومت کردند و ساخت و توسعه منطقه را تحت کنترل خود داشتند. در بیشتر دوران سلطنت آن‌ها که از سال ۸۶۱ آغاز شد، شاهان پایتخت خود را در شماخی قرار می‌دادند اما از سال ۱۳۸۲ تا ۱۵۰۰، باکو پایتخت اصلی شیروانشاهان بود.

در طی مدت حکومت شیروانشاهان، دیوارهای قلعه دفاعی در اطراف شهر ساخته شد و حاکمان، کاخ شیروانشاه را در محل زندگی خود بنا کردند.

قسمت‌های مختلف عبارتند از اتاق ملاقات با میهمانان، حرمسرا، مقبره‌های متعدد، مسجد و حمام. امروزه قسمت‌های اصلی کاخ به عنوان موزه مورد استفاده قرار می‌گیرد و مواردی را در آن به نمایش می‌گذارد که در آذربایجان قرون وسطی استفاده و پوشیده می شد.

هنگامی که برای اولین بار وارد کاخ شیروانشاه می‌شوید، یک حیاط که در اطراف آن پر از گیاه و درخت است حوضچه‌ای زیبا، به شما‌ خوشامدگویی می‌کنند. روی دیوار روبروی در ورودی، سوراخ‌های گلوله به یادگار مانده از روزهای جنگ در سال ۱۹۱۸ وجود دارد. حتی وقتی روس‌ها در سال ۱۹۲۰ به کاخ آمدند، بهترین سرامیک‌ها و شاهکارهای هنری را به موزه‌های روسیه در سن پترزبورگ و مسکو بردند.

از طریق اتاق انتظار اصلی و اتاق پذیرایی که عمدتا تزئینات اصلی آن‌ها حذف شده است، به موزه وارد می‌شوید. به علاوه امکان تماشای نمایشگاه‌های مختلف در مورد تاریخ سلسله شیروانشاه و شخصیت‌های مشهور تاریخی، مانند نظامی گنجوی برای شمت فراهم است. در یک اتاق دیگر نیز جواهرات زیبایی که برای زنان و اسب‌ها ساخته شده است به نمایش گذاشته می‌شود.

در پشت کاخ شیروانشاه یک فضای نمایشگاهی، چندین مقبره، یک مسجد و یک غسالخانه قرار دارد. این فضای گسترده نمایشگاهی، خانه‎‌های قلعه باییل را در خود جای داده است که تا زمان تغییر سطح دریا و غرق شدن قلعه در زیر آب از بندر باکو دفاع می‌کردند.

تمام این‌ها دلایل محکمی هستند که بگوییم کاخ شیروانشاهان از بهترین و زیباترین دیدنی های باکو است.

دیدنی های باکو ، مکان های دیدنی باکو

کاروانسرای مولتانی از زیباترین دیدنی های باکو

هنگامی که در مورد شرق باستان صحبت می‌کنیم، کاروان‌های تجاری یکی از موارد اصلی در بحث هستند. برای قرن‌ها، جاده بزرگ ابریشم اروپا و شرق را به هم پیوند داده بود. کاروانسراهای متعددی در طول جاده کار می‌کردند.

کاروانسرا در لغت به معنای کاخی در یک مسیر تجاری است. بیشتر کاروانسراها سازه‌های ساده یک طبقه به شکل مربع یا مستطیل با حداقل امکانات رفاهی بودند. آن‌ها غالبا در مسیرهای تجارت برای رفع تشنگی مسافران خسته و حیوانات آن‌ها بنا می‌شوند. اما گاهی ساختمان‌های قلعه شکل بزرگ که از آنها علاوه بر رفع خستگی مسافران برای شکست دادن حمله احتمالی استفاده می‌شود نیز وجود دارند.

آن‌ها ساختمان‌های یک یا دو طبقه‌ احاطه شده با دیوارها بودند. در داخل آن‌ها، انبارها، اصطبل‌ها و همچنین محل زندگی وجود داشت.

کاروانسرای مولتانی ا زجمله دیدنی های باکو و یکی از همین کاروانسراهای بزرگ و جالب است که در قسمت قدیمی شهر واقع شده است. این کاروانسرا در قرن پانزدهم برای بازرگانان هندی و آتش پرستانی که از شهر مولتان هند آمده بودند، ساخته شده است.

کاروانسرای مولتانی مانند اکثر کاروانسراها دارای شکل مربع است. در حیاط چاهی وجود دارد. در امتداد محیط ساختمان خانه‌هایی برای مسکن افراد وجود دارد. همچنین این کاروانسرا اصطبل و مزارع فرعی نیز دارد.

دانشمندان با مطالعه کاروانسرا کشف کردند که این بنا روی ویرانه‌های یک ساختمان قدیمی ساخته شده است. این ویژگی مشخصه بسیاری از بناهای معماری باقیمانده باکو است.

دیدنی های باکو ، مکان های دیدنی باکو

مسجد سینک کالا یکی از دیدنی های باکو

مسجد  SynykKala باکو قدیمی‌ترین ساختمان نه تنها در ایچری شهر بلکه در کل آذربایجان است. این مسجد به نام معمار محمد ابوبکر نامگذاری و به همین دلیل به عنوان مسجد محمد نیز شناخته می‌شود.

قدمت این بنای تاریخی توسط کتیبه‌ای که به خط عربی حک و روی تخته سنگی در کنار ورودی مسجد قرار دارد، سال ۱۰۷۸ – ۱۰۷۹ میلادی را نشان می‌دهد.

این مسجد در قرن هجدهم هنگامی که در سال ۱۷۲۳ باکو توسط ارتش پیتر اول فتح شد، نام سینک کالا را گرفت. در جنگ یک توپ قسمت فوقانی مناره مسجد محمد را نابود کرد اما خود سازه زنده ماند. در نتیجه، مردم نام مسجد را SynykKala به معنی “برج تخریب شده” گذاشتند.

مناره نیمه ویران شده همچنان بر فراز مسجد برجستگی دارد و گویی به آسمان می‌رسد. این همان چیزی است که سینک کالا را نسبت به دیگر مساجد باکو متفاوت می‌کند.

امروزه ورود تورهای مختلف به اطراف مسجد مجاز است. با این حال، طبق قوانین مسلمانان فقط مردان می‌توانند به مسجد وارد شوند. بنابراین یکی از دیدنی های باکو که می‌توانید ساعتی برای آن وقت بگذارید، مسجد محد یا سینک کالا است.

این مسجد از دو طبقه ساخته شده است. ویژگی ساختاری به شکل نیم استوانه محراب و برآمدگی آن از خط خارجی دیوار است. در فضای داخلی مسجد، نور طبیعی از طریق یک پنجره رنگی نفوذ می‌کند.

دیدنی های باکو ، مکان های دیدنی باکو

حمام‌های قدیمی باکو

در میان دیدنی های باکو و هزاران سازه و معماری قدیمی به حمام‌ها برمی‌خوریم. حمامخانه‌هایی مانند گادزی گایب، آقا میکائیل، کاسوم بیک و حمام‌های کاخ شیروانشاهان از جمله مکان‌های دیدنی باکو هستند.

اصول کلی روش‌های برنامه‌ریزی شهری در باکو را می‌توان در ساختمان حمام‌ها جستجو کرد. غالبا حمام‌ها یا به عنوان بخشی از مجتمع‌های کاخ و ساختمان‌های عمومی که در مرکز شهر واقع شده‌اند یا به طور جداگانه در منطقه خدمات شهری ساخته شده‌اند.

حمام متشکل از دو محوطه مربع شکل و اتاق‌هایی برای لباس در آوردن بود و با یک سقف گنبدی شکل پوشانده شده بود.

دیدنی های باکو ، مکان های دیدنی باکو

کاروانسرای بخارا؛ اقامتگاه خیره‌کننده مردمان شرق

این بنا در اواخر قرن هجدهم در مسیر تجاری عبور از دروازه‌های شماخا ساخته شد. اساسا این مکان محلی برای اقامت شبانه بازرگانان و مسافران آسیای میانه به ویژه از بخارا بود. بنابراین مردم آن را کاروانسرای بوخاریان می‌نامیدند.

کاروانسرای بخارا به شکل مربع و حیاط داخلی آن برای استراحت مناسب بود. همچنین سکونتگاه‌های جداگانه‌ای برای اقامت افراد وجود داشت. کل محیط بنا دارای طاقهای نوک تیز است که جلوه چشمگیر به کاروانسرا می‌بخشد.

همچنین بخوانید: “معرفی باکو و هزینه‌های سفر نوروز ۱۴۰۲ به باکو”

دیدنی های باکو ، مکان های دیدنی باکو

موزه گالا؛ لمس قرون وسطی از نزدیک

در چهل کیلومتری باکو موزه مشهور تاریخی و قومی در فضای باز وجود دارد. این موزه در سال ۲۰۰۸ در یک مکان باستانی واقع در دهکده‌ای به همین نام تاسیس شد. در آنجا می‌توانید ببینید که آذربایجانی‌ها چگونه زندگی می‌کردند، چه می‌خوردند و می‌نوشیدند و چگونه در طی دوره قرن‌های شانزدهم تا نوزدهم یک خانه را اداره می‌کردند.

زمین ۱.۲ هکتاری میزبان خانه‌های قدیمی است و چادرهای قابل حمل ساخته شده از پوست حیوانات متعاقبا با سنگ‌های چوبی و حفره‌های کوبیده شده با گنبد وجود دارند. یک آهنگر قدیمی، بازار، سفالگری، نانوایی، آسیاب و سایر بناهای جالب قرون وسطایی در آنجا ساخته شده‌اند.

می‌توانید همه آن‌ها را ببینید، لمس کنید و از آن‌ها عکس بگیرید. حتی می‌توانید نان را در یک کوره سنتی بپزید، فرش ببافید، گلدان سفالی بسازید یا شتر اسب و الاغ را غذا دهید. همه آن‌ها با هم کمک می‌کنند تا از زندگی مردم قرون وسطی در آذربایجان آگاه شوید. موزه گالا از بهترین دیدنی های باکو است.

دیدنی های باکو ، مکان های دیدنی باکو

معبد آتشگاه؛ یادآور دوران زردشتی

در زمان‌های قدیم که مرم باکو به دین زردشتی بودند، آتش را مظهر قدرت الهی می‌دانستند. آنها آتش را می‌پرستیدند و برای عبادت، محراب‌ها و معابد با شکوه می‌ساختند.

معبد آتشگاه در ۳۰ کیلومتری مرکز باکو و در حومه سوراخانی واقع شده است. این قلمرو به دلیل پدیده طبیعی منحصر به فرد مانند سوزاندن خروجی‌های گاز طبیعی شناخته شده است. این معبد در حالت فعلی خود در قرون ۱۷-۱۸ و توسط جامعه هندو مستقر در باکو و سیک‌ها ساخته شده است.

در طول قرن هجدهم، نمازخانه‌ها، سکونتگاه‌ها و یک کاروانسرا به قسمت مرکزی معبد اضافه شد. این معبد حتی دارای کتیبه‌های حک شده با حروف هندی و از دیدنی های باکو در تور باکو است.

در اوایل قرن نوزدهم معبد شکل امروزی خود را پیدا کرد. آتشگاه سازه‌ای پنج ضلعی است که دارای درگاه آوندی و ورودی است. در وسط حیاط، در محراب که به صورت خز سنگ ساخته شده است، یک چاه معروف وجود دارد که از آن آتش ابدی بیرون می‌آید. در مرکز آن برج‌های بیشتری واقع شده‌اند که توسط حیاطی با سوئیت‌ها احاطه شده‌اند.

دیدنی های باکو ، مکان های دیدنی باکو

یانار داغ؛ تپه همیشه سوزان

آذربایجان در طول تاریخ سرزمین آتش نامیده می‌شود و این یک اظهار نظر عجیب نیست و دلیل علمی دارد. این سرزمین واقع در سواحل زیبای دریای خزر و مملو از منابع زیرزمینی نفت و گاز است. گاز طبیعی در اعماق زمین به قدری زیاد است که بارها و بارها به سطح آب می‌آید. حتی در بعضی از نقاط، یک مشعل یا هر جرقه کوچکی می تواند گاز را مشتعل کند و برای مدت زمان طولانی آتش روشن می‌ماند.

یکی از مشهورترین و محبوب‌ترین دیدنی‌های باکو کوه یانار داغ است. در واقع، این کوه بیشتر شبیه یک تپه است تا یک کوه و از زمان‌های بسیار قدیم در دامنه آن گاز طبیعی می‌سوزد. آتش به قدری داغ و سوزان است که افراد امکان نزدیک شدن به آن را  ندارند و نیمکت‌هایی را برای تماشای تپه شعله ور در فاصله مناسب از آن تعبیه کرده‌اند.

Yanar Dag در ۲۵ کیلومتری شمال باکو و در روستای Mehemmedi واقع شده است. اتوبوس‌ها همه روزه از شهر به آنجا می‌روند. بنابراین می‌توانید بسیار ارزان و آسان به آنجا بروید. از سال ۲۰۰۷ یانار داغ به عنوان یک منطقه حفاظت شده تحت حفاظت دولت است.

دیدنی های باکو ، مکان های دیدنی باکو

مرکز تفریحی مگا فان باکو

این مجموعه شامل دو طبقه پارکینگ مجهز و چهار طبقه پارکینگ متصل شده به مجتمع و نیز چهار طبقه داخلی است. طبقه اول شهر بازی کودکان زیر ۷ سال و پارک منحصر بفرد دینو پارک یا دایناسورها و لاس وگاس است. طبقه دوم مجموعه رستوران‌های عالی است. طبقه سوم مجموعه بازی کودکان و نوجوانان و بزرگسالان و سالن بیلیارد و اسکی روی یخ بسیار منحصر بفرد دارد.

دیدنی های باکو ، مکان های دیدنی باکو

مسجد حیدر؛ بزرگترین مسجد باکو

این مسجد به مساحت کل ۱۲ هزار متر مربع همه شرایط برای عبادت همزمان چهار هزار نفر فراهم شده است . مسجد حیدر دارای چهار مناره به ارتفاع ۹۵ متر و نمای آن طبق سبک معماری منطقه شیروان – آبشرون جمهوری آذربایجان  با سنگ‌های خاص تزیین شده است . این مسجد دارای دو گنبد به ترتیب به ارتفاع ۵۵ و ۳۵ متر می باشد. این مسجد بزرگترین مسجد منطقه قفقاز و در آن بزرگترین فرش ماشینی دنیا قرار دارد.

دیدنی های باکو ، مکان های دیدنی باکو

تور ویژه کشتی کروز؛ لذت تماشای دیدنی های باکو

اگر شما هم جزء مسافران نوروز ۱۴۰۰ شهر باکو پایتخت آذربایجان هستید و قصد دارید چند روزی در این شهر اقامت کنید، به شما پیشنهاد می‌کنیم تور کشتی کروز را حتما امتحان کنید.

دیدنی های باکو ، مکان های دیدنی باکو

برج تلویزیونی باکو؛ جایی برای تماشای دیدنی‌ های باکو

یک برج ارتباطی بتنی است که ارتفاعی برابر ۳۱۰ متر دارد. این برج تلویزیونی بلندترین سازه در آذربایجان است که همه ساله گردشگران زیادی را مجذوب خود می‌کند.

این برج زیبا را از تمام شهر می‌توان دید. برجی بزرگ که علاوه بر استفاده مخابراتی درون خود رستوران گردان و غیره دارد . این برج یکی از زیباترین برج‌های ساخته شده تا کنون است. همچنین مانند برج‌های شعله باکو یکی از بلندترین ساختمان‌های مرتفع پایتخت کشور آذربایجان است. در سفر به عروس قفقاز حتما بعد از دیدن جاذبه‌های این شهر زیبا به بام شهر رفته و برج تلوزیون رو از نزدیک تماشا کنید. قطعا دیدن این برج زیبا خالی از لطف نخواهد بود.

دیدنی های باکو ، مکان های دیدنی باکو

برج‌های شعله باکو

باکو به عنوان یک بندر تجاری بزرگ دریای خزر نیاز به استحکامات و ایمنی زیادی داشت. سلسله شیروانشاه یک پروژه ساختمانی بزرگ را برای تقویت استحکامات شهر آغاز کرد. بنابراین قلعه‌ای با سه ردیف دیوار محافظت شده در اطراف باکو ساخته و همچنین خندق عمیقی حفر شد. علاوه بر این، سازه‌های دفاعی اضافی به شکل برج‌های پرچم و قلعه‌های کوچک در کوه‌هایی که شهر را احاطه کرده‌اند ساخته شده است.

همه این برج‌ها و کاخ‌ها یک سیستم دفاعی مشترک برای شهر تشکیل داده‌اند که امروزه در شبه جزیره آبشرون می‌توانید آن‌ها و دیدنی های باکو را تماشا کنید.

سه شعله زیبا سه آسمان خراش با طراحی بی‌نظیر واقع در سرزمین باد و آتش و هزارن شگفتی دیگر، همه در برج های سه قلو شعله هستند. دولت آذربایجان برنامه‌ریزی و سرمایه‌گذاری بسیار فراوانی برای تبدیل کردن باکو به یک شهر بزرگ و مدرن انجام داده است.

یکی از بناهایی که نشان از باکوی مدرن دارد همین برج‌های شعله است. نماد سه شعله سر بر افراشته و زیبا در قلب شهر که می‌توان آن را از همه جای شهر دید و به تمام شهر اشراف داشت. این سه برج زیبا با هزینه‌ایی بالغ بر حدود ۳۵۰ میلیون دلار ساخته شده‌اند. دلیل انتخاب این نوع معماری برای این سه برج کاملا مشخص است. آذربایجان مشهور به سرزمین باد و آتش است و این برج‌های شعله نماد این کشور را بیش از پیش نزد مردم و توریست‌ها تداعی می‌کند.

برج‌های شعله چند مجتمع عظیم و چندمنظوره هستند که در تور باکو آذربایجان قرار دارند. ارتفاع برج ها ۱۸۲ متر است. مساحت کل سه برج نیز ۲۳۴۵۰۰ متر مربع است. این سه برج توسط شرکت هلموث، اوباتا و کاساباوم طراحی شده‌اند. مبلغ حدودی ساخت این سه برج زیبا ۳۵۰ میلیون دلار است

یکی از برج‌های شعله ۳۹ طبقه و ۱۳۰ آپارتمان مسکونی دارد. از این ساختمان به صورت مسکونی استفاده می‌شود. ساختمان شمالی ۳۳ طبقه دارد و از آن به صورت هتل استفاده می‌شود. کوچکترین ساختمان برج‌های شعله (ساختمان غربی) نیز ۲۸ طبقه دارد و به عنوان مجتمع تجاری و اداری مورد استفاده قرار می‌گیرد. ساخت مجتمع برج‌های شعله از تاریخ ۲۰۰۷ آغاز شد و در سال ۲۰۱۳ مورد بهره‌برداری قرار گرفت.

دیدنی های باکو ، مکان های دیدنی باکو

پارک آبی باکو

پارک آبی باکو در ۳۰ کیلومتری باکو واقع شده است. این مجموعه عظیم در سال ۲۰۱۶ در زمینی به مساحت ۶۸ هزار متر مربع با ۱۲ هزار متر مربع فضای آبی و دارا بودن هفت استخر متصل طراحی شده است. همچنین ۷۰۰ متر مربع استخر اختصاصی کودکان نیز برای آن در نظر گرفته شده است.

علاوه بر این، کلیه ورزش‌های آبی و استخرهای اختصاصی وی آی پی نیز در مجموعه در نظر گرفته شده است. این مجموعه دارای کلوپ کودکان، کلوپ جوانان، کلوپ شبانه، چندین رستوران آذری و فرنگی، پاب و بار، ساحل اختصاصی دریا و پلاژ است.

دیدنی های باکو ، مکان های دیدنی باکو

مجموعه گلف باکو

این مجموعه به نام سرزمین رویاها در سال ۲۰۱۵ افتتاح  شده است که علاوه بر زمین بسیار بکر و طبیعی و با وسعتی بسیار زیاد برای گلف در نظر گرفته شده است. مجموعه رستوران‌ها و متل‌ها و دریاچه‌های مصنوعی زیبایی در آن احداث شده است. این مجموعه در ۲۰ کیلومتری باکو واقع شده است.

دیدنی های باکو ، مکان های دیدنی باکو

موزه‌ فرش آذربایجان از زیباترین دیدنی های باکو

صنعت فرش و بافندگی در ایران و مناطقی که در قدیم جزء قلمرو ایران بوده‌اند بسیار رواج داشته است و هنوز هم دارد. آذربایجان هم جزء کشورهایی است که صنعت فرش‌بافی در آن از جایگاه ویژه‌ای نزد مردم برخوردار است. اولین موزه فرش جهان در سال ۱۹۶۷ در آذربایجان و باکو تاسیس شد.

این موزه ابتدا با نام موزه هنرهای دستی و فرش آذربایجان شناخته می‌شد. چندین سال بعد به موزه فرش آذربایجان تغییر نام پیدا کرد. مکان این موزه در نزدیکی شهر قدیمی باکو و دارای یک معماری بسیار زیبا به مانند فرش لوله شده است. در این موزه، فرش‌های دستبافت اصیل آذربایجانی، گلیم‌ها، لباس‌های سنتی و ابزار آلات تولید فرش دستبافت به نمایش گذاشته شده است. در سال ۲۰۰۸ ساختمان جدید این موزه که به شکل فرش لوله شده است طراحی و سال ۲۰۱۴ به طور رسمی افتتاح شد.

دیدنی های باکو ، مکان های دیدنی باکو

مرکز فرهنگی حیدر علی‌اف باکو

یک شاهکار معماری از یک گروه معماری شگفت‌انگیز در مرکز باکو، مرکز ملی حیدر علی‌اف است. این بنا برای تبدیل شدن به اصلی‌ترین محل برگزاری برنامه‌های فرهنگی کشور آذربایجان طراحی شده است. گروه معماری زاها حدید معمار مشهور و به نام فقید، مسئولیت طراحی آن را بر عهده داشته است. بعد از برگزاری یک دوره مسابقه طراحی برای این مرکز فرهنگی، یک معمار خانم ایرانی به نام سارا شیخ اکبری مسئولیت طراحی داخلی این پروژه عظیم را بر عهده گرفت. این بنا به قدری زیبا است که طراحی‌های درهم آمیخته با فرهنگ و رسوم کمونیست که ارتباط زیادی با دوران سلطه شوروی داشته‌اند را از بین می‌برد.

حیدر علی‌اف یک مرکز عظیم فرهنگی که به عنوان یک میدان در مرکز باکو قرار گرفته است. طراحی این بنا به قدری زیباست که شب و روز چشمان هزاران نفر را به خود می‌دوزد.

دیدنی های باکو ، مکان های دیدنی باکو

پارک مفاخر از دیدنی های باکو

یکی از دیدنی های باکو پارک مفاخر و مشاهیر باکو است. آرامگاه و مقبره بسیاری از سیاستمداران نامدار و شاعران و هنرمندان آذربایجانی در آنجا است. بر سر مزار هر یک از این مشاهیر، یک مجسمه از آن‌ها طراحی و قرار گرفته است.

بنابر اطلاعات نسبی، حدود ۲۴۰ مجسمه و طراحی شده و در این پارک نگهداری می‌شود. یکی از زیباترین مجسمه‌های پارک مفاخر باکو، مجسمه بسیار زیبا و دیدنی حیدرعلی اف پدر آذربایجان نوین و همچنین پدر رئیس جمهور الهام علی اف است. کسی که در استقلال آذربایجان نقش بسیار بالایی داشت و از محبوبیت بسیار زیادی در بین مردم آذربایجان برخوردار است.

پارک مفاخر یک فضای سبز بسیار زیبا برای عکس گرفتن دارد که می‌توانید از آن استفاده کنید. توصیه می‌شود در این پارک روی پله‌ها ننشینید و با احترام نسبت به مزارهای موجود رفتار کنید. همچنین بهترین زمان برای دیدن این پارک ۹ الی ۱۰ صبح است.

دیدنی های باکو ، مکان های دیدنی باکو

ساحل بلوار ملی از دیدنی های باکو

یکی از زیباترین ساحل‌های دریای خزر واقع در جنوب شهر، از دیدنی های باکو که نمی‌توان به سادگی از کنار آن گذشت، ساحل بلوار ملی است. ساحل بلوار ملی در امتداد جنوب شهر و ساحل دریای خزر در سال ۱۹۰۹ ساخته شد. این بلوار ساحلی زیبا حدود ۴ کیلومتر از میدان ملی پرچم باکو شروع و تا میدان آزادی باکو کشیده شده است. یکی از زیباترین مکان‌هایی که در سفر به پایتخت آذربایجان توصیه می‌شود حتما ببینید همین ساحل زیبا است.

دیدنی های باکو ، مکان های دیدنی باکو

تارگوویی باکو؛ تماشای شکوه یک خیابان

تارگوویی یکی از زیباترین خیابان‌های باکو با سنگ‌فرش‌های زیبا و ساختمان‌هایی زیبا است. تارگوویی از یک سو به شهر قدیمی یا ایچری شهر و سوی دیگر به مرکز شهر و بلوار ساحل ملی منتهی می‌شود. در تارگوویی رستوران‌ها و فست‌فود‌ها به شکل بسیار زیبایی در کنار همدیگر قرار دارند. در تابستان نیز گاهی در پیاده‌رو سرویس‌دهی می‌کنند. کافه‌ها ، چایخانه‌ها و پارک‌ها نیز جایگاه مخصوصی در تارگویی دارند. یک خیابان زیبا که می‌توانید چند ساعتی در آن با آرامش خرید کنید، چای و غذا بخورید و لذت ببرید.

نتیجه گیری دیدنی های باکو

باکو یکی از شهرهای زیبای دریای خزر و یکی از زیباترین شهرهایی است که در همسایگی شمال ایران قرار دارد برای اینکه بدانید باکو چقدر زیباست، کافیست سفری چند روزه داشته باشید تا بتوانید از ذائقه ی غذایی ، دیدنی های مدرن و تاریخی و یک سفر به نزدیک ترین پایتخت اروپایی را تجربه کنید. باکوگشت همواره در این مسیر در کنار شما خواهد بود تا به شما در فراهم آوردن تور باکو ، هتل باکو ، ویزای باکو کمک و راهنمایی کند.