باکو گشتشهر باکو پایتخت و بزرگترین شهر آذربایجان است و البته بزرگترین شهر دریای خزر است و ۲۸ فوت از سطح دریا بالاتر قراردارد و کم ارتفاع ترین پایتخت در بین تمامی پایتخت های دنیاست و بزرگترین شهر هم سطح دریا نیز در نزدیکی و در کنار خلیج باکو قرار دارد ، جمعیت در سال ۲۰۰۹ دو میلیون نفر اعلام شد و ۲۵ درصد از جمعیت کشور در این شهر ساکن هستند.
این شهر مرکز علمی، صنعتی و فرهنگی آذربایجان است و انستیتوهای علمی و صنعتی بزرگی در این شهر فعالیت می کنند به عنوان مثال کمپانی نفتی سوکار یکی از ۱۰۰ شرکت بزرگ دنیاست.
در سال های اخیر این شهر با توجه به گردشگری و کسب درآمد از این راه سعی در به نمایش گذاشتن خود در دنیا داشته و میزبان مراسم ها و اتفاقات بزرگ بین المللی بوده آن ها در سال های اخیر میزبانی پنجاه و هفتمین دوره از یوروویژن موزیک، بازی های اروپایی سال ۲۰۱۵، گرندپری اروپای سال ۲۰۱۶ را برعهده داشتند و میزبان یوروی ۲۰۲۰ نیز هستند.
شهر به نفت و آتش و البته بادهای شدید خود معروف است و همه شهر را با نام شهر بادها می شناسند.

باکو

 ریشه شناسی باکو

نام شهر از زبان پارسی آمده و در گذشته این شهر به بادکوبه معروف بود و البته احتمال ریشه داشتن در نام بغکوی (شهر خدایان) نیز وجود دارد و آن را با بغداد (خداداد) مقایسه می کنند.

فرهنگ

میزبان فرهنگ غنی ای است و توجه بسیاری نیز به این موضوع دارد و موزه های بزرگی مانند موزه ی هنر مدرن این شهر  و یا موزه ی تاریخی آذربایجان در این شهر قراردارند و البته میزبان جشنواره ی رقص یوروویژن ۲۰۱۰ نیز بوده است.
مهندسی و ساختمان های شهر نیز به خصوص و بسیار زیباست و برج دوشیزه از زیبا ترین نمونه های این معماریست البته معماری قدیمی تنها نما از شهر نیست و معماری های پست مدرن نیز در اینجا به وفور به چشم می خورد و بناهایی مانند برج آذربایجان، مرکز فرهنگی حیدر علیف، برج شعله، عمارت بلورین ، شهر سفید باکو و برج سوکار در این شهر به چشم می خورد.
فرهنگ شب زنده داری نیز از فرهنگ های مردم این شهر است و تا نیمه شب کلاب ها بیدارند و با موزیک های محلی و سبکی شرقی جوانان را به خود جذب می کنند و البته این شهر شهر رستوران هاست ، پایتخت آذربایجان همچنین به سرسبز بودن و داشتن پارک ها و فضاهای سبز زیاد معروف است.

اقتصاد

اقتصاد کشور آذربایجان با کشف نفت تغییر کرد و طلای سیاه بود که پول را در خیابان های شهر جاری کرد و البته در قرن ۲۱ و با پیشرفت گردشگری این جیب های پرپول بودند که در شهر جاری شدند.

به طور کلی شهر از هر لحاظی ارزش دیدن را دارد! شهر از لحاظ علمی و دانشگاهی سطح بالایی دارد و اقتصاد، فرهنگ و معماری شهر بی نظیر است و البته اتفاقات، جشن ها، فستیوال ها و مسابقات هایی که به میزبانی باکو برگزار می شوند ارزش دیدن این شهر را بیشتر می کند.