تور باکو – دنیس دانیلیدیس ، رئیس دپارتمان امور سیاسی و اجتماعی و روابط عمومی اتحادیه اروپا در جمهوری آذربایجان گفت که آذربایجان و اتحادیه اروپا درباره تسهیل ویزای باکو به عنوان بخشی از جلسه بعدی کمیته مشترک بحث خواهند کرد. دانیلیدیس گفت که این نشست در تاریخ ۶ نوامبر در باکو ، پایتخت و مهم ترین شهر این کشور برگزار می شود.

در ماه سپتامبر ، جمهوری آذربایجان و اتحادیه اروپا جلسه کمیته مشترکی برای پذیرش مجدد تمام این توافق نامه ها برگزار کردند. در تاریخ ۲۹ نوامبر سال ۲۰۱۳ ، اتحادیه اروپا و جمهوری آذربایجان توافق نامه ای را برای ساده کردن ویزا به عنوان بخشی از اجلاس سران کشورهای شرکت کننده در برنامه مشارکت شرقی اتحادیه اروپا (EaP) در ویلنیوس امضا کردند. در تاریخ ۲۸ فوریه ۲۰۱۴ ، اتحادیه اروپا و جمهوری آذربایجان توافق نامه بازگشتی را امضا کردند.

EAP پروژه ای از اتحادیه اروپا است که هدف اصلی آن از توسعه روابط اتحادیه اروپا با شش کشور اتحاد جماهیر شوروی سابق است: جمهوری آذربایجان ، ارمنستان ، بلاروس ، گرجستان ، مولداوی و اوکراین. از شش کشور عضو این انجمن ، سه – اوکراین ، گرجستان و مولداوی – عضویت در اتحادیه اروپا را هدف سیاست خارجی خود اعلام کردند.

تنظیم روابط بین اتحادیه اروپا و همسایگان آن مبتنی بر استراتژی جهانی اتحادیه اروپا و به روز شده در سیاست همسایگی اروپا است که نشان دهنده لزوم تمرکز تلاش ها برای بهبود ثبات و پایداری همسایگان شرقی اتحادیه اروپا است.

هدف از برنامه کار استراتژیک جدید تعیین فعالیت های اتحادیه اروپا و شش کشور شریک آن تا سال ۲۰۲۰ بر اساس اهداف مشترکی است که در زمان ایجاد EAP در اجلاس پراگ در مه ۲۰۰۹ تعیین شده است. در یک زمینه گسترده تر ، EAP درصدد دستیابی به اهداف کلیدی سیاست جهانی مندرج در برنامه سازمان ملل ۲۰۳۰ برای توسعه پایدار و توافق نامه اقلیمی پاریس است.